Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Speltakken  Scouts  

VOG

Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Bekijk het onderwerp: Patrouilles PL APL Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Super Kickuh Scouts programmas  

esmeetje

Provincie Utrecht
esmeetje heeft 1 posts gemaakt 1
Gepost op 04 juni 2014 :  22:24:25  Bekijk esmeetje's persoonlijke forum pagina  Stuur esmeetje een forum prive bericht  Beantwoord deze post van esmeetje met een citaat [quote]
Vraag van een bestuurd lid over een nieuwe Scout leiding.

Aankomend weekend is er weer Intercamp in Duitsland.

Nu hebben we een discussie, rond deze nieuwe leiding.

Deze leiding heeft 15 jaar ervaring, heeft ongeveer 15 jaar geleden ook zijn VOG behaald en heeft zijn (oude) erkenningen. Een jaar zit er tussen zijn oude groep en onze groep waar hij nu leiding wil geeft.

Nu is het bij ons beleid dat elke leiding die op kamp gaat een VOG moeten hebben. Nu, door allerlei redenen buiten die leiding om heeft hij nog geen nieuwe VOG. Wij kunnen door veranderingen in Chill (SOT) niet zijn VOG en erkenning vinden. Ook zijn er geen copieen ervan bij zijn oude groep.

Nu hebben we een leiding te kort en ook aankomend weekend, deze nieuwe leiding zal een goede invulling zijn.

Wat zouden jullie doen, vast houden aan het beleid en hem aankomend weekend niet mee te laten gaan. Of een uitzondering maken in het beleid zodat hij mee kan zonder VOG.

robinbalk

Stad Blokker
Provincie/Land Noord-Holland
robinbalk heeft 87 posts gemaakt 87
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door robinbalk aan de moderator van dit forum. Gepost op 04 juni 2014 -  22:41:26  Bekijk robinbalk's persoonlijke forum pagina  Stuur robinbalk een forum prive bericht  Klik om te kijken wat robinbalk's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van robinbalk met citaat [quote]
om jezelf in te dekken dat je je best doet als vereniging zou ik toch die VOG willen zien van hem.
ff langs het gemeentehuis en is zo geregeld.ik neem aan dat de club het vergoed.

Jaeder

Stad Nieuwegein
Provincie/Land Utrecht
Jaeder heeft 1801 posts gemaakt 1801
04 juni 2014 -  22:42:50 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Jaeder aan de moderator van dit forum. Gepost op 04 juni 2014 -  22:42:19  Bekijk Jaeder's persoonlijke forum pagina  Stuur Jaeder een forum prive bericht  Bezoek Jaeder's eigen webpagina Beantwoord deze post van Jaeder met citaat [quote]
Als mensen vanwege omstandigheden geen VOG kunnen krijgen, loop je een risico. Als je normaal staat ingeschreven bij de gemeente en een DigiD hebt heb je binnen één tot twee weken een VOG in de bus. DigiD aanvragen kost een paar weken. Dus normaal kan dat binnen 1,5 maand rond zijn.

Is er al contact geweest met de oude groep? Zo niet, bel dan eerst eens de groepsbegeleider of de groepsvoorzitter op om te vragen waarom die persoon daar niet meer zit. Wie weet zit er meer achter.

Als je in SOL het oude lidnummer kunt vinden (met achternaam en geboortedatum zou hij al e.e.a. vinden waarschijnlijk anders met oude adres er bij). Dan vind je ook alle erkenningen. Als je de gegevens niet vindt, maak dan een kopie van het ID bewijs, om te voorkomen dat de persoon een valse naam gebruikt.

Een kopie van een erkenning zou je nog kunnen proberen bij de regio of het steunpunt te krijgen, waar het oude district in opgegaan is.

Een leiding met ervaring is heel erg goed en leuk. Maar als iemand teveel zaken niet kan aantonen, dan zou ik toch wat achterdochtig worden. Neem je dan iemand mee en er blijkt achteraf iets gebeurt te zijn, dan ben je in elk geval moreel aansprakelijk.

_Ari

Stad Alkmaar
_Ari heeft 337 posts gemaakt 337
04 juni 2014 -  23:20:58 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 04 juni 2014 -  23:15:38  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Allereerst de vraag wat die redenen buiten de aspirant-leider om dan zijn geweest. Heeft de groep hem niet tijdig geïnformeerd? In elk ander geval ligt de verantwoordelijkheid namelijk keihard bij de persoon zelf. Wat had zijn vorige groep te vertellen? Ik neem aan dat hij het niet erg vindt als je even contact zoekt met zijn oude groep om een referentie te vragen.

Verder is het zo dat deze persoon zegt dat hij zijn oude erkenningen en VOG heeft. Dat is dus geen vaststaand feit (belangrijk detail). Je kon immers geen documentatie terugvinden. (Al gezocht op zijn oude lidnummer?)

Op een rijtje:
- beleid zegt: iedereen die op kamp gaat moet een VOG hebben
- nieuwe leiding van buiten de groep wil mee op kamp
- deze persoon kan geen VOG overleggen

Conclusie: jammer en helaas, niet mee op kamp. Het rondom de VOG's heeft alleen zin als je geen uitzonderingen maakt. Mocht je toch om de één of andere reden een uitzondering maken dan kun je er donder op zeggen dat er meer volgen; dat wil je niet.

Ik vraag me trouwens af waarom jullie pas een VOG willen zien op het moment dat je op kamp gaat. is het niet veel logischer om dat bij binnenkomst te doen? Binnen mijn groep kun je pas tot leiding benoemd worden door de groepsraad als je VOG ingeleverd is. Tot die tijd kun je wel meedraaien als aspirant-leiding, maar als je echt leiding wil worden dan is 't gewoon verplicht.

DSCAngela

Stad Coevorden
Provincie/Land Netherlands
DSCAngela heeft 109 posts gemaakt 109
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door DSCAngela aan de moderator van dit forum. Gepost op 13 juni 2014 -  22:04:50  Bekijk DSCAngela's persoonlijke forum pagina  Stuur DSCAngela een forum prive bericht  Bezoek DSCAngela's eigen webpagina Beantwoord deze post van DSCAngela met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door _Ari

Allereerst de vraag wat die redenen buiten de aspirant-leider om dan zijn geweest. Heeft de groep hem niet tijdig geïnformeerd? In elk ander geval ligt de verantwoordelijkheid namelijk keihard bij de persoon zelf. Wat had zijn vorige groep te vertellen? Ik neem aan dat hij het niet erg vindt als je even contact zoekt met zijn oude groep om een referentie te vragen.

Verder is het zo dat deze persoon zegt dat hij zijn oude erkenningen en VOG heeft. Dat is dus geen vaststaand feit (belangrijk detail). Je kon immers geen documentatie terugvinden. (Al gezocht op zijn oude lidnummer?)

Op een rijtje:
- beleid zegt: iedereen die op kamp gaat moet een VOG hebben
- nieuwe leiding van buiten de groep wil mee op kamp
- deze persoon kan geen VOG overleggen

Conclusie: jammer en helaas, niet mee op kamp. Het rondom de VOG's heeft alleen zin als je geen uitzonderingen maakt. Mocht je toch om de één of andere reden een uitzondering maken dan kun je er donder op zeggen dat er meer volgen; dat wil je niet.

Ik vraag me trouwens af waarom jullie pas een VOG willen zien op het moment dat je op kamp gaat. is het niet veel logischer om dat bij binnenkomst te doen? Binnen mijn groep kun je pas tot leiding benoemd worden door de groepsraad als je VOG ingeleverd is. Tot die tijd kun je wel meedraaien als aspirant-leiding, maar als je echt leiding wil worden dan is 't gewoon verplicht.

Eigenlijk ben je dan ook al te laat... Als iemand iets wil uitvreten dan kan hij of zijn dus aspirant-leiding worden? Ik vind het na een maand ofzo wel al kunnen. Hoppa, VOG aanvragen. Dan kost het de groep maar wat meer maar dan ben je beter gedekt.
Ik weet ook wel dat de VOG ook haken en ogen heeft (bv dat als je iets uitvreet voor je 18 dat je dan wel een VOG krijgt...) maar ondanks dat zou ik mezelf zo goed mogelijk willen indekken.

_Ari

Stad Alkmaar
_Ari heeft 337 posts gemaakt 337
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 13 juni 2014 -  23:34:13  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Wil je 100% safe spelen dan moet je inderdaad een VOG laten overleggen voordat je aspirant-leiding ook maar voet over de drempel van je clubgebouw zet. Het lijkt mij persoonlijk wat overtrokken om zo te werk te gaan. Je kunt prima een kennismakingsgesprek hebben en een paar keer meedraaien om te zien of 't wat is. Je bent dan nog geen officieel leiding (je bent net nieuw) en je staat ook niet alleen voor de groep. Als het dan van twee kanten klikt lijkt het me een goed moment om het over de papierwinkel te gaan hebben. Ik ga er dus vanuit dat er goede begeleiding is voor aspirant-leiding en dat je zo'n evaluatiegesprek binnen 2-3 weken houdt.

Ik denk dat we dus redelijk op dezelfde lijn zitten, je schrijft zelf ook dat je een termijn van ongeveer een maand in gedachten hebt. Lijkt me een prima streeftijd, dan weet je van elkaar wat je kunt verwachten.

Martijn Noorlag

Martijn Noorlag heeft 33 posts gemaakt 33
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Martijn Noorlag aan de moderator van dit forum. Gepost op 14 juni 2014 -  18:16:59  Bekijk Martijn Noorlag's persoonlijke forum pagina  Stuur Martijn Noorlag een forum prive bericht Beantwoord deze post van Martijn Noorlag met citaat [quote]
Het maakt niet uit wat iemands ervaring en achtergronden zijn.
Wanneer iemand als vrijwilliger binnen je groep aan de slag gaat, vraag je een VOG aan voor deze persoon.
Dat is de normale procedure:
https://www.scouting.nl/bestuur-en-organisatie/regelgeving/verklaring-omtrent-gedrag
De enige uitzondering is er voor jeugdleden die binnen de eigen groep doorstromen naar een functie als vrijwilliger.
Voor deze personen hoef je geen VOG aan te vragen (mag natuurlijk wel).

Ben je als jeugdlid bij groep A doorgestroomd naar een functie als vrijwilliger, en ga je daarna of daarnaast iets extra doen binnen de regio, het land of bij een andere groep: dan moet de regio, het land of die andere groep alsnog een VOG aanvragen.
Voor dat organisatie-onderdeel ben je namelijk 'nieuw van buiten'.

praeses

praeses heeft 1947 posts gemaakt 1947
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 16 juni 2014 -  12:49:45  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
VOG kan, maar is geen must.
In dit geval van een weekendkamp zou ik hem/haar gewoon meenemen.
Goed gesprek vooraf, referentietje navragen en gaan.
In onze manier van draaien zijn er geen momenten waarbij leiding alleen is met kids. VOG komt dan wel een keer. De invloed ervan is ook maar betrekkelijk.

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

robinbalk

Stad Blokker
robinbalk heeft 87 posts gemaakt 87
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door robinbalk aan de moderator van dit forum. Gepost op 16 juni 2014 -  13:14:54  Bekijk robinbalk's persoonlijke forum pagina  Stuur robinbalk een forum prive bericht  Klik om te kijken wat robinbalk's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van robinbalk met citaat [quote]
ik ben wel benieuwd hoer de betrevende groep dit heeft opgelost.

gezien de beginpost is dat weekend al geweest

gb

gb heeft 1098 posts gemaakt 1098
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door gb aan de moderator van dit forum. Gepost op 17 juni 2014 -  22:41:47  Bekijk gb's persoonlijke forum pagina  Stuur gb een forum prive bericht Beantwoord deze post van gb met citaat [quote]
Je moet je niet blind staren op een VOG. Maar als iemand na 15 jaar "ervaring" een groep heeft verlaten en dan niets meer kan overleggen en geen gelegenheid heeft gehad een VOG aan te vragen, krijg ik toch wel mijn bedenkingen.

praeses

praeses heeft 1947 posts gemaakt 1947
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 18 juni 2014 -  12:39:58  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
Waarom?
een gesprekje met de oude groep kan verhelderen.
Het kan namelijk plausibel zijn waarom er geen VOG is.
Beter geen heksenjacht.

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

richardjager
EX EM RA71

Stad landgraaf
Provincie/Land Limburg
richardjager heeft 1126 posts gemaakt 1126
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door richardjager aan de moderator van dit forum. Gepost op 22 juni 2014 -  19:44:45  Bekijk richardjager's persoonlijke forum pagina  Stuur richardjager een forum prive bericht  Bezoek richardjager's eigen webpagina  Klik om te kijken wat richardjager's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van richardjager met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door praeses

VOG kan, maar is geen must.
In dit geval van een weekendkamp zou ik hem/haar gewoon meenemen.
Goed gesprek vooraf, referentietje navragen en gaan.
In onze manier van draaien zijn er geen momenten waarbij leiding alleen is met kids. VOG komt dan wel een keer. De invloed ervan is ook maar betrekkelijk.

Bij onze groep is de VOG een must. Geen VOG geen kamp of weekenden. Daar zijn we heel strikt in. Natuurlijk is een VOG niet heiligmakend maar dat is wel een minimale eis van ons.

richardjager's sig
Life is a B#tch en than you marry 1

gb

gb heeft 1098 posts gemaakt 1098
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door gb aan de moderator van dit forum. Gepost op 03 juli 2014 -  15:53:21  Bekijk gb's persoonlijke forum pagina  Stuur gb een forum prive bericht Beantwoord deze post van gb met citaat [quote]

Esmeetje, voor welke oplossing zijn jullie gegaan?

Bekijk het onderwerp: Patrouilles PL APL Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Super Kickuh Scouts programmas  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg