Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Scouting Algemeen  Scouting Academy  

Moudle 10: Gewenst gedrag en tekencontrole

Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Module 8: veiligheid  

Dik P

Stad Katwijk
Provincie Zuid-Holland
Dik P heeft 4253 posts gemaakt 4253
Gepost op 26 november 2014 :  14:09:00  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht  Beantwoord deze post van Dik P met een citaat [quote]
Hoe voeren jullie de tekencontrole uit op plaatsen die volgens de gedragscode verboden gebied zijn?

In de module beschrijving staat:
. Laat deelnemers elkaar controleren.
. ... Zit de beet in de schaamstreek? Wat doe je dan?..

Bij het eerste advies weet je niet of er (goed) gecontroleerd wordt terwijl een tent vol blote jongens die elkaar bij zaklantaarnlicht controleert mij ook niet bevalt.
Op de tweede punt wordt in de module geen antwoord gegeven....

Dit onderwerp is hier al eens behandeld en daaruit bleek in ieder gaval één duidelijk punt: mannen controleren jongens, vrouwen controleren meisjes
Bij de Katwijkse welpen zag ik dat ze na het wassen door leiding gecontrleerd werden in ondergoed en daarbinnen moesten ze het zelf doen. Dat lijkt mij een redelijk compromis, maar je bent natuurlijk niet zeker of ze die eigen control wel (goed) doen.

Sander_Kaa

Sander_Kaa heeft 286 posts gemaakt 286
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sander_Kaa aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 november 2014 -  15:06:20  Bekijk Sander_Kaa's persoonlijke forum pagina  Stuur Sander_Kaa een forum prive bericht  Bezoek Sander_Kaa's eigen webpagina Beantwoord deze post van Sander_Kaa met citaat [quote]
Ik kan deze vraag alleen voor onze welpengroepen beantwoorden: op kamp worden de kinderen dagelijkse gecontroleerd. Ook op de intieme plaatsen. Dit communiceren we duidelijk vooraf aan de ouders. Reden hiervoor is het gezondheidsrisico (Lyme) als er een teek te lang blijft zitten, ook op intieme plekken. Wij voelen ons als leiding verantwoordelijk voor de gezondheid en hebben dat zwaarder gewogen als de intimiteit. Goede of slechte keuze weet ik niet. Wel duidelijk.

Tekencontrole vind meestal plaats met alle jongens en dan 2 mannelijke leiding. Een controleert, de andere zit er gewoon bij. Kinderen gaan dus gewoon vlot achter elkaar door, terwijl de een gecontroleerd wordt kleed de de ander zich alvast uit. Reden dat er 2 leiding zit is ivm toezicht, zowel op de kids als op de leiding zelf. Zo voorkomen we spookverhalen van kinderen en zorgen dat mochten we ooit leiding krijgen met verkeerde ideeen dit niet tot uitvoer kan worden gebracht. Verder proberen we lichamelijk contact op de intieme plekken helemaal te vermijden. Tenzij er natuurlijk een teek zit.

chefjohn

Stad Nijmegen
Provincie/Land Gelderland
chefjohn heeft 709 posts gemaakt 709
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door chefjohn aan de moderator van dit forum. Gepost op 27 november 2014 -  14:59:14  Bekijk chefjohn's persoonlijke forum pagina  Stuur chefjohn een forum prive bericht Beantwoord deze post van chefjohn met citaat [quote]
Ben het wel met Sander Kaa eens. Zorg dat je hierover vooral duidelijk bent naar ouders en leg dit ook schriftelijk vast. Altijd zorgen dat je met 2 m/v leiding bent als je kinderen controleert. Als er dan een teek zit op een intieme plek, dan bellen we de ouders er over op en bij voorkeur laten we teken op intieme plekken door een huisarts weghalen.
Verder adviseren wij de ouders na het het kamp om zelf ook hun kind te controleren.

Sander_Kaa

Sander_Kaa heeft 286 posts gemaakt 286
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sander_Kaa aan de moderator van dit forum. Gepost op 28 november 2014 -  13:48:00  Bekijk Sander_Kaa's persoonlijke forum pagina  Stuur Sander_Kaa een forum prive bericht  Bezoek Sander_Kaa's eigen webpagina Beantwoord deze post van Sander_Kaa met citaat [quote]
Ik hoor overigens van ouders dat ze bij basisschoolkampen helemaal niet controleren. Om precies de redenen die we hier bespreken. Ik denk een slechte zaak maar gezien de huidige tijdsgeest wel een beetje begrijpelijk.

Qua naar de dokter gaan bij een teek op een intieme plek: mij lijkt dat heel lastig op kamp. Je bent een auto en 1 of 2 leiding kwijt en teken komen erg vaak voor, juist op de intieme plekken. De dokter is een onbekende die aan het kind gaat zitten en 'naar de dokter gaan' is vaak wel een dingetje voor jongere kinderen.

chefjohn

Stad Nijmegen
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door chefjohn aan de moderator van dit forum. Gepost op 28 november 2014 -  14:28:05  Bekijk chefjohn's persoonlijke forum pagina  Stuur chefjohn een forum prive bericht Beantwoord deze post van chefjohn met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Sander_Kaa

Qua naar de dokter gaan bij een teek op een intieme plek: mij lijkt dat heel lastig op kamp. Je bent een auto en 1 of 2 leiding kwijt en teken komen erg vaak voor, juist op de intieme plekken. De dokter is een onbekende die aan het kind gaat zitten en 'naar de dokter gaan' is vaak wel een dingetje voor jongere kinderen.

Dat is misschien per kind verschillend, als een kind een teek op een intieme plek heeft overleggen we sowieso eerst met de ouders en stellen we voor naar de huisarts te gaan. Als het kamp al op zijn eind loopt dan kan het ook zijn dat we in samenspraak met de ouders beslissen dat zij het zelf weghalen of naar eigen huisarts gaan.

_Ari

Stad Alkmaar
Provincie/Land Noord-Holland
_Ari heeft 337 posts gemaakt 337
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 28 november 2014 -  17:27:10  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door chefjohn

Dat is misschien per kind verschillend, als een kind een teek op een intieme plek heeft overleggen we sowieso eerst met de ouders en stellen we voor naar de huisarts te gaan. Als het kamp al op zijn eind loopt dan kan het ook zijn dat we in samenspraak met de ouders beslissen dat zij het zelf weghalen of naar eigen huisarts gaan.

Hoe lang zit er dan tussen het moment dat de teek zich vastbeet en verwijdering? Zodra dat meer dan 24 uur is dan is de kans op besmetting met Lyme aanwezig (als de teek besmet is). Hoe langer je wacht met eruit halen hoe groter de kans is, al helemaal als ouders het een goed idee vinden om naar de eigen huisarts te gaan.

Veelal wordt er eenmaal per dag gecontroleerd en kan een teek er al rustig bijna 24 uur zitten voordat 'ie wordt opgemerkt. Laat je 'm zitten dan kun je net zo goed niet controleren.

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
Provincie/Land Zuid-Holland
Mona weet raad heeft 9754 posts gemaakt 9754
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 28 november 2014 -  18:54:06  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat hoe groter je het probleem opklopt,hoe erger je het maakt.
M'n Verkenners altijd in bijzijn van de rest van de staff gecontroleerd.De rest van de Scouts staan dan achter een scherm zodat je enige privacy hebt.Voor de intieme plekken hadden we de afspraak,dat als ze dit vervelend vonden,we er ook niet op gingen aandringen of wat. Enige wat we ze meegaven..kijk alsjeblieft heel goed!.Heb welgeteld EEN Scout gehad die hier gebruik van maakte.Weghalen in de schaamstreek deden we zelf.Ooit een Gids gehad die er eentje op een vervelende plek had en geen vertrouwen in de leidster had.
Op weg naar de dokter stelde de kamp beheerster voor of zij het mocht doen....opgelost!
Denk dat er maar weinig of geen leiding is die op het onzalige idee komt om een groep van 30stuks 10-14 jarigen elkaar in hun blootje te laten controleren

Mona weet raad's sig
Meanings are like a asshole.We all have one!

Dik P

Stad Katwijk
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 28 november 2014 -  22:17:44  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Wil niemand anders vertellen hoe zij het doen, hun ervaring? Ari?
Ook iemand met ervaring bij scouts? Ik denk dat 14-16 jaar liever zichzelf controleert en dat moeten ze tenslotte ook een keer leren. Je moet dan wel een plaats hebben waar dat kan, bijvoorbeeld een WC-tent met doek waar licht doorheen komt en een spiegel. Die moeten hem ook zelf kunnen verwijderen.

Een dokter of ouders waarschuwen lijkt me wat overdreven (mits je ze van te voren waarschuwt). Tenslotte zitten teken meestal niet precies op de edelste delen. Een lange broek dragen helpt daarbij ook, dan vind de teek onderweg wel een mooi plekje.

_Ari

Stad Alkmaar
Provincie/Land Noord-Holland
_Ari heeft 337 posts gemaakt 337
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 29 november 2014 -  18:12:32  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Wij vertellen onze scouts hoe een teek eruit ziet (de meesten weten dat wel van vorig jaar) en de scouts controleren zichzelf/elkaar in de tent. Wij als leiding verwijderen de teken. Niet de meest ideale situatie, maar met z'n allen bij het toiletblok is ook weer zoiets.

Teken verwijderen doen we altijd in het bijzijn van iemand anders. Bij de meeste teken zal dat een andere scout zijn, een been/arm/nek zien ze vaker van elkaar en dan hoef je de tent ook niet uit. Bij een teek onder ondergoed zijn het twee personen leiding van hetzelfde geslacht als de scout. Dat werkt voor ons, en scouts durven ook naar de leiding te komen met zoiets.

praeses

praeses heeft 1947 posts gemaakt 1947
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 december 2014 -  12:36:08  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
Is het onderwerp hiermee niet voldoende uitgediept , Dik...?

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

chefjohn

Stad Nijmegen
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door chefjohn aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 december 2014 -  14:07:10  Bekijk chefjohn's persoonlijke forum pagina  Stuur chefjohn een forum prive bericht Beantwoord deze post van chefjohn met citaat [quote]
In ieder geval ben ik altijd erg blij dat die teken mijn bloed blijkbaar niet lekker vinden, zover ik mij kan herinneren heb ik er nog nooit eentje gehad. En dat terwijl als de temperatuur al richting de 20 graden gaat, ik in een korte broek loop.

Dik P

Stad Katwijk
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 10 december 2014 -  09:40:59  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Ik heb nog eens nagedacht over de scouts en dan kom ik toch bij de werkwijze van Ari uit. In Mona's tijd en cultuur was bij jongens onderling bloot gewoon bloot, maar tegenwoordig gaat dat niet meer op, zijn jongeren veel preutser. Bij ons ging een keer midden op het kamp een jongen zijn zwembroek aantrekken (de tenten stonden nog niet) en het rumoer was tot bij de leiding hoorbaar. Zo controleren zou bij ons veel discussie geven. En als "buiten" te horen krijgt dat dagelijks alle jongens bloot voor de leiding paraderen, tsja..., dan komt er toch een oude stereotiep weer naar boven, teken of niet.

Wij hebben wel tenten met zwaar doek, waar je alleen iets ziet kan als hij open is en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan moet je toch echt je WC-tent zo inrichten dat je jezelf kan controleren.

praeses

praeses heeft 1947 posts gemaakt 1947
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 10 december 2014 -  12:36:31  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
Wat een fascinatie voor een tekenbeet...

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

Sophia

Stad Delft
Sophia heeft 585 posts gemaakt 585
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sophia aan de moderator van dit forum. Gepost op 11 december 2014 -  00:10:13  Bekijk Sophia's persoonlijke forum pagina  Stuur Sophia een forum prive bericht Beantwoord deze post van Sophia met citaat [quote]
Je laat de vrouwelijke leiding de meisjes behandelen en mannelijke leiding de jongens. Als de kinderen wat groter zijn, dan kunnen ze zelf de teken verwijderen. De ziekte van Lyme (Borelliose), daar kom je heel slecht vanaf. Als je pech hebt hou je daar je leven lang last van. Veiligheid en gezondheid eerst, heb je nog steeds gewetensbezwaren. Ga dan maar naar een huisarts. Het percentage besmette teken staat nu op 40 % en dat percentage wordt alleen maar hoger. Als EHV-er kies ik voor het verwijderen van de teken, daar zijn de kinderen gebaat.
Aan onzinnige gewetensbezwaren doe ik niet.

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
Mona weet raad heeft 9754 posts gemaakt 9754
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 11 december 2014 -  05:43:52  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Sophia

Aan onzinnige gewetensbezwaren doe ik niet.

Ik neem aan dat je jezelf een beetje ongelukkig uitdrukt?
Je zal denk ik gewetensbezwaard verwarren met verlegen,of gewoon gemeend"blijf van m'n lijf!"
Any how...alle drie zal je toch echt moeten respecteren.als iemand 'Nee' zegt,is dat 'Nee"!!
Op het moment dat je met argumenten/kreten als:
"stel je niet aan" -"zeur niet" etc naar het kind komt,en het eigenlijk gedwongen uit de kleren praat,laat je zien dat je erg weinig respect voor hun persoon hebt.

Mona weet raad's sig
Meanings are like a asshole.We all have one!
  Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Module 8: veiligheid  
Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg