| Schrijver |
Onderwerp  |
|
Kaa_GFV
100
|
Gepost op 17 maart 2005 : 14:05:21
|
Ik ben lid van Scouting. We hebben al een paar keer een tokkelbaan gemaakt, maar hoe deze eigenlijk echt opgebouwd hoort te zijn en wat je hier exact voor nodig hebt weten wij eigenlijk niet. Het lijkt ons toch wel verstandig om de kwaliteit en de veiligheid van de tokkelbaan te waarborgen.
Het materiaal waar we nu over beschikken is allemaal in nieuw staat en hebben we vorig jaar dankzij sponsoring aan kunnen schaffen. Meneer ARBO vond het namelijk niet meer zo leuk dat we nog "kabelbaantjes" bouwenden op de oude manier... Niet echt veilig dus.
Op dit moment hebben we het volgende klimmateriaal tot onze beschikking: 2 heupgordels 1 complete gordel 30m statisch touw 20m dynamisch touw 2 abseil-achtjes 2 prusiktouwtjes 1 schlinge 1 Petzl katrol diverse (HMS-)karabiners
Verder hebben we bij Scouting ook nog de beschikking over katrollen en wat lange touwen om tokkeltouw op te spannen. Helaas is dit echter "normaal" touw wat altijd binnen Scouting wordt gebruikt. Zeg maar het manilla van 10 a 15 mm dik. De katrollen zijn ook al jaren oud, maar wel enorm degelijk. We zitten er dus aan te denken om langer tokkeltouw aan te schaffen en het oude touw te gebruiken om de katrollen in te scheren. Ik vind persoonlijk het "normale" touw het zwakke punt van de huidige tokkelbaan. Het huidige tokkeltouw is net even iets te kort als we 10m de boom in gaan...
Op dit moment bouwen we de tokkelbaan als volgt: Er klimt iemand bijvoorbeeld de boom in... Ongezekerd dus... Tot een metertje of 10. Dan wordt het tokkeltouw in de boom gehangen. Geen backup dus... Beneden wordt aan de boom de katrollen bevestigd en het "normale" touw erin gehangen. Dan wordt er een schlinge aan het einde van het tokkeltouw bevestigd door middel van een prusikknoop. Deze schlinge wordt aan de katrollen vast gemaakt en wordt het touw opgespannen. We laten de kinderen dan gezekerd naar boven klimmen en bevestigen de kids met behulp van Petzl katrol aan het tokkeltouw. En beneden worden ze afgeremd.
Nu vinden ze het bij de groep ook leuk om een tokkelbaan in te zetten bij open dagen, Koninginnedag etc. Dan moet de tokkelbaan wel professioneel opgebouwd worden. Ik heb bij de groep aangegeven dat we er dan eerst zeker van moeten zijn dat al het materiaal op de juiste wijze wordt gebruikt. En dat alles veilig is.
Wie kan mij misschien verder helpen over hoe je het beste een tokkelbaan kunt maken en wat je er allemaal voor nodig hebt? Wat is eigenlijk de ideale hoek voor een tokkelbaan? En wat adviseren jullie om nog aan te schaffen? Dan gaan we weer eens kijken of we weer een sponsor kunnen vinden, want klim- en zekermateriaal is erg kostbaar voor een Scoutinggroep.
|
|
|
|
 |
|
rikki
Leusden
Utrecht
864
|
Gepost op 17 maart 2005 - 15:16:24
|
Wij werken niet met touw maar met een staal kabel. Deze kabel wordt boven in de boom vast gemaakt. (met jute en stokjes tussen de kabel en de bast om de boom te behouden)
Aan de kabel zit een katrollen blok met 3 schijven. 2 lopen over de kabel en een onder. schematische weergave:

Het andere uiteinde van de kabel wordt dmv een spanner of set katrollen met een singel aan een boom vast gezet. Tussen de singel en de bast van de boom zit weer jute.
De katrollen zet is opgebouwd uit een enkelschijfs en een dubbelschijfs katrol. Hier tussen wordt een 10 meter 20mm manilla lijn gebruikt om de kabel op spanning te trekken.
Wanneer de kabel op spanning is wordt er een standaard pionlijk van de boom naar de kabel gespannen. Mocht er dan iets misgaan met de span set dan valt de kabelbaan ganger niet in eens op de grond.
De persoon die van de kabelbaan afgaat houd zich vanst dmv 2 pols lussen. Hierdoor kan hij nooit door los laten uit de kabelbaan vallen en is zekeren voor de kabelbaan geen must meer, maar nogaltijd wel verstandig.
De ideale hoek voor een kabelbaan? Naar mijn mening tussen de 10 en 30 graden. sodra je boven de 30 graden gaat moet er onderaan bij geremt worden met alle risico's van dien. tot op 30 graden kan het kind nog zelf remmen. (zolang het met de voeten bij de grond kan tenminste)
|
|
|
|
_________________________ there is no place like 127.0.0.1 |
|
|
 |
|
Mona weet raad
Forum Fossiel
Rotterdam
Zuid-Holland
9052
|
Gepost op 17 maart 2005 - 15:29:33
|
Hoi Richard.Leuk dat je m`n raad ter harte hebt genomen,en welkom op het scoutingforum.De methode zoals op het nkbv forum beschreven is zo`n beetje de meest gebruikelijke.Ik heb er zelf altijd een Petzl "Stop" bij gebruikt,maar mbv prusik touwtjes is veruit de eenvoudigste,met dien verstande dat je het geheel makkelijker opspand als je een paar blokken gebruikt ipv de touwtjes gewooon door de karabiner te halen.Voor betaalbaar materiaal stuur ik je graag naar "het Touwhuis" Goudesesingel 85 Rotterdam.Deze heeft gordels in zijn assortiment die in ieder opzicht Scout vriendelijk zijn.Het zelfde geldt voor het touw en andere hardware.
|
|
|
|
Mijn excuus voor deze lange topic.Ik had helaas geen tijd een kortere te schrijven. (vrij vertaald naar Blaise Pascal) |
|
|
 |
|
roboduck
Rotterdam
Zuid-Holland
222
|
Gepost op 17 maart 2005 - 17:22:50
|
Voor het remmen werk een karabiener om het touw met daar aan elastiek dat je vast maakt aan een boom als je dan aan komt word je gelijdelijk afgeremd...succes verder
|
|
|
|
| gister stond ik aan de rand van een afgrond, vandaag ben ik gelukkig een stapje verder |
|
|
 |
|
Kaa_GFV
100
|
Gepost op 22 maart 2005 - 11:13:17
|
Bedankt voor al jullie reacties! :D
Andere mensen hebben het over een hellingshoek van 15% a 20%. Dat is dus een hoek van 8,5 a 11,5 graad. Is veel kleiner dan die 10 a 30 graden die hier wordt verteld.
|
|
|
|
|
|
 |
|
Mona weet raad
Forum Fossiel
Rotterdam
Zuid-Holland
9052
|
Gepost op 22 maart 2005 - 12:16:39
|
Dat andere mens was ik dus  Ik bedoelde dus 15 tot 20 graden. Als de hoek door omstandigheden toch te stijl wordt,kan je hem met een dubbele lijn remmen. Je maakt aan een boom links naast het eind punt een lijn vast,en laat deze naar het startpunt lopen.Boven het startpunt laat je hem door een karabiner lopen,en laat hem naar rechts van het eindpunt lopen.Hier zet je iemand die de lijn vanaf een gordel met achtje strak kan houden. Als je nu iemand in de lijn zet,zet je voor de pulley een setje (of twee stalen karabiners aan elkaar).Een gaat door de hoofdlijn,de andere door twee remlijnen.Als je nu naar beneden komt,zal je als de remlijn strak staat op ongeveer 2/3 van de rit al stil hangen.Als je de remlijn speling geeft,kan het kind langzaam naar beneden glijden. Deze methode gebruiken ze hier in Rotterdam als ze vanaf de Euromast tokkelen.
Wat ook een prettige manier van remmen is,is een zgn "tandem pulley" van bv Petzl.Dit gebruik je in combinatie met een enkele pulley die mbhv karabiner aan elkaar koppelt.De tandem hang je in,de enkele loopt over de remlijn die boven de hoofdlijn loopt.Door de remlijn vanaf het startpunt naar eindpunt te laten oplopen,krijg je dat bijde lijnen naarmate ze bij het eindpunt komen samen worden geknepen,en dus remmen.
|
|
|
|
Mijn excuus voor deze lange topic.Ik had helaas geen tijd een kortere te schrijven. (vrij vertaald naar Blaise Pascal) |
|
|
 |
|
Jeroen Wilbers
Waalre
Noord-Brabant
2
|
Gepost op 11 april 2005 - 12:19:24
|
binnen scouting nederland zijn we begonnen met een klim advies groep, ook kable/tokkelbanan worden meegenomen. Enkele tips die ik uit mn eigen ervaring kan vertellen: -de hoek ongeveer 1 op 5/1 op 6 houden (5 m op de grond 1 omhoog) - let op met gebruik van klimmaterialen en staalkabels, vaak gaat dit niet goed samen -bij een kabel die in de grond gezekerd is moet je iemand afremmen want anders zit je met je gordel in de problemen
voor verdere vragen kun je ook wel mailen we staan natuurlijk altijd open voor discussie
groeten jeroen
|
|
|
|
| Lid van Scouting klim Advies groep (ism SN) |
|
|
 |
|
TOUAREC
Arnhem
Gelderland
235
|
Gepost op 26 april 2005 - 11:48:08
|
Ook onze groep is gevraagd of wij niet een tokkelbaan kunnen maken voor de kasteeldag op het kasteel hier in de buurt. We hebben wat beschikking over klimmaterialen (gordel, karabiners en achtjes) maar moeten het een en ander nog aanschaffen. In theorie heb ik het volgende in gedachten:
- Een staalkabel aanschaffen als hoofdtokkellijn - Hier aan één kant van de kabel een lus maken (iemand een idee hoe/waar ik dit kan (laten)doen) -Een soort strop voor het ene bevestigingspunt gebruiken en de andere kant opspannen met een kabelspanner
-Een Petzl Pully TANDEM SPEED gebruiken als bevestiging voor de tokkelaar. (zie http://www.petzl.com/petzl/SportProduits?MotRecherche=Quick+Search&pays=0&Langue=en&Activite=0&Famille=11&SousFamille=34&Produit=369&Conseil=&ProduitAssocie= )
- Een bandschlinge gebruiken als verbinding tussen de klimgordel en de Petzl Pully.
- is een borstgordel noodzakelijk?
- Een tweede touw gebruiken als rem én backup en met behulp van karabiners en slinges en een acht aan de petzl pully bevestigen
- Een noodrem met behulp van een gespannen schlinge (met karabiner en prusiktouwtjes)
Voor een deel komen de tips van http://www.buitensportinstructeur.nl . Graag hoor ik van mensen die ervaring/relevante kennis hebben hoe hun denken over het gebruik van de klimmaterialen.
|
|
|
|
|
|
 |
|
TOUAREC
Arnhem
Gelderland
235
|
Gepost op 25 mei 2005 - 17:07:34
|
hmmm... hoop door t onderwerp naar boven te schoppen toch nog een antwoord te krijgen; vraag is nog steeds relevant. (en nog steeds op zoek naar een staalkabel overigens)
|
|
|
|
|
|
 |
|
WouSt
Rotterdam
Zuid-Holland
110
|
Gepost op 26 mei 2005 - 00:28:01
|
Pas op met het gebruik van alu klimspullen op staalkabel, dit is binnen no time weggesleten en dus niet veilig!
|
|
|
|
| Never stop exploring! |
|
|
 |
|
EricW
Heerde
Gelderland
172
|
Gepost op 26 mei 2005 - 02:02:38
|
Wat is zowiezo eigenlijk het verschil tussen een tokkelbaan en een kabelbaan? Ik dacht altijd dat een tokkelbaan een soort van kabelbaan was zonder katrol (dus met zo'n hoefijzerigvormig ding over touw heen), en dat een kabelbaan juist was met katrol, waarbij dan touw maar ook staalkabel gebruikt kan worden...
Maar na een zoekactie met google ben ik niet meer zo zeker eigenlijk...
|
|
|
|
|
|
 |
|
TOUAREC
Arnhem
Gelderland
235
|
Gepost op 26 mei 2005 - 09:31:29
|
Beiden begrippen worden door elkaar gebruikt. Ik geloof alleen dat er vaker een katrol wordt gebruikt nu omdat dit ten goede komt aan de levensduur van je touw/kabel (en geschikte katrollen zijn tegenwoordig beter verkrijgbaar bij bv buitensportzaken).
|
|
|
|
|
|
 |
|
EricW
Heerde
Gelderland
172
|
Gepost op 26 mei 2005 - 16:13:03
|
Maar met een katrol gaat het per definitie sneller, en moet er zowiezo actief geremd worden. Zonder katrol is het soms ook nog gewoon met de voeten op te vangen, bij een minder lange baan...
|
|
|
|
|
|
 |
|
GOEM
2
Aangepast
|
Gepost op 04 augustus 2005 - 23:20:19
|
Sorry dat ik deze oude topic weer omhoog schop, maar ik hebt nog een vraagje.
Ik ben op zoek naar een bepaald onderdeel voor een kabel/tokkelbaan, maar weet niet hoe het heet en heb er ook geen foto van.
Het is een aluminium oog. Dit ook kan opengeklapt worden dmv een scharnier aan de bovenkant. Als het oog dichtgeklapt is vallen 2 gaten aan de onderkant samen zodat er een karabiner doorheen gedaan kan worden en het oog vergrendeld wordt.
Wie kan mij vertellen wat ik zoek?
edit: ben met paint aan de gang gegaan. zo ziet het er ongeveer uit:

|
|
|
|
|
|
 |
|
TOUAREC
Arnhem
Gelderland
235
|
Gepost op 05 augustus 2005 - 11:42:47
|
Hmmm.. heeft wat weg van kruising tussen een katrol en een acht... Misschien dat op de Petzl-site (www.petzl.com) of Kong-site (www.kong.it)iets heeft wat erop lijkt... misschien onder pulley's... waar wil je t voor gebruiken?
|
|
|
|
|
|
 |
|
GOEM
2
|
Gepost op 05 augustus 2005 - 17:04:26
|
Petzl en KOng hebben het niet. Het is bedoeld om mee langs het touw te glijden ipv een katrol. Ben het tegengekomen bij een klimtoren van de landmacht op een open dag. Mariniers gebruiken het ook.
|
|
|
|
|
|
 |
|
Mona weet raad
Forum Fossiel
Rotterdam
Zuid-Holland
9052
|
Gepost op 18 augustus 2005 - 21:32:31
|
Hij wordt volgen mij door DMM gemaakt,en wordt idd door de krijgsmacht gebruikt.Ik blijf de voorkeur aan een katrol houden want dit werkt gelijk als iedere karabiner.Je touw slijt als een idioot op deze manier.
|
|
|
|
|
|
 |
|
Kaa_GFV
100
|
Gepost op 09 september 2005 - 11:38:19
|
Deze topic toch maar weer een schop geven. Het is ons iig gelukt om een paar integraal gordels gesponsoord te krijgen. Nu nog een Petzl Tandem en 2 touwen erbij en ik denk dat we op zich wel weer redelijk veilig kunnen spelen.
Wat is de expertise eigenlijk binnen de groepen die dit soort tokkelbanen bouwen? Zijn er bijvoorbeeld mensen die ervaring met materiaal hebben? Of klimmen etc.?
|
|
|
|
|
|
 |
|
TOUAREC
Arnhem
Gelderland
235
|
Gepost op 09 september 2005 - 15:31:41
|
Hé, ik heb hier nog een (tandem)katrol voor je liggen: Petzl Trac. Doordat ik deze te laat geleverd kreeg heb ik er niks meer aan want ik heb hem dubbel (in Duitsland besteld en deze was er binnen een week). Over de prijs moeten we het wel eens worden: stuur maar een pbtje.
Verder is er bij ons de nodige klimervaring (zowel klimhal als rots). Ik zou ons zelf typeren als licht-gevorderden. Verder wel allemaal een cursus Touwtechnieken (alpin treff). We werken met een vast team bij de kabelbaan. Echt ervaring met het materiaal hebben we niet: dan bedoel ik katrollen en kettingtakels. Maar mijn inziens blijft het experimenteren zolang je maar heel goed weet waar je mee bezig bent en alles drie dubbel checkt, beveiligd en second opinions vraagt. En natuurlijk eerst goed testen voor je ergens in het échie gaat...
|
|
|
|
|
|
 |
|
Kaa_GFV
100
|
Gepost op 09 september 2005 - 16:27:56
|
Zie je mail...
Een aantal mensen hebben bij ons een beginnerscursus in de klimhal gevolgd en hebben dus ervaring met zekeren en het materiaal. Als wij tokkelbaan bouwen zijn er altijd wel een paar van deze mensen erbij.
|
|
|
|
|
|
 |
|
wouter
...
Meppel
Drenthe
4513
|
Gepost op 10 september 2005 - 02:06:14
|
Onze laatste tokkel/kabelaan was op het Naaldenveld afgelopen zomerkamp. Bij het ravein en vanaf een boom daar vrij stijl naar beneden waar het eind via een dodeman goed vast zat.
|
|
|
|
Laat je kleren niet al te vies worden. Sokken kun je controleren door ze op te blazen. Lukt dat, dan is wassen noodzakelijk. |
|
|
Onderwerp  |
|