Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Speltakken  BE  

Blauwe Vogels..

Vorige Pagina  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Bekijk het onderwerp: Opkomsten met andere speltakken Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Eindscriptie
 Pagina: van 2

whistle
Gilwellian

Stad Tilburg
Provincie/Land Noord-Brabant
whistle heeft 3324 posts gemaakt 3324
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door whistle aan de moderator van dit forum. Gepost op 29 september 2006 -  22:27:25  Bekijk whistle's persoonlijke forum pagina  Stuur whistle een forum prive bericht Beantwoord deze post van whistle met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door anneke

Ik vind dat Blauwe vogels persoonlijk te veel als gehandicapt worden gezien. Aaah zielig, he bah daar moet ik niks van hebben.
Spreek je nu uit eigen ervaringen? Mijn ervaringen zijn dat BE zoveel mogelijk scoutse activiteiten aanbieden, maar wel aangepast. Waarom aangepast? Als je wil dat ze ook zelf leren door doen en met succes een programma uitvoeren zul je je programma moeten aanpassen aan je leden. Dat hoor je trouwens ook te doen bij andere speltakken en alle vormen van werken met kinderen. Differentiatie heet dat.

Waarom zien we ze niet als scouts en brengen we het ook niet zo over? Naar je leden toe is het simpel: jij hebt grote oren of oranje haar, zij heeft weer wat anders.
Als je leden daar in trappen zijn ze niet al te snugger. Ik ben het wel met je eens dat het ook scouts zijn. Hoe men daar mee omgaat is per groep verschillend, maar hangt ook weer erg van de groep zelf af. Differentiatie heet dat.

In Dongen zit een scoutinggroep die speciaal voor gehandicapten is.
Zij hebben Kieviten;
7 - 15 jaar zaterdag (om de 14 dagen), van 14:00u tot 16:30u
Arenden en Valken;
15 - 30 jaar zaterdag (om de 14 dagen), van 13:00u tot 16:30u
Haviken;
oudere leden zaterdag (om de 14 dagen), van 13:00u tot 16:30u

Op dit moment zijn ze bezig met de bouw van een nieuwe blokhut, aangepast op de gehandicapten. Deze bouw is bezig in een bosrijke omgeving, vlak achter een heel mooi zwembad.

anneke
[/quote]

whistle's sig
Leave this world al little better than you found it. ~ Baden-Powell of Gilwell

Chantal aku Kaa

Stad borger
Provincie/Land Drenthe
Chantal aku Kaa heeft 21 posts gemaakt 21
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Chantal aku Kaa aan de moderator van dit forum. Gepost op 18 oktober 2006 -  22:29:23  Bekijk Chantal aku Kaa's persoonlijke forum pagina  Stuur Chantal aku Kaa een forum prive bericht  Bezoek Chantal aku Kaa's eigen webpagina Beantwoord deze post van Chantal aku Kaa met citaat [quote]
in Beesterzwaag zit ook een scouting groep met gehandicapten, de Ossewa groep. Ze draaien 1 keer in de 5 weken en ik ben laatst een weekend met hun buiten de boot val groep meegeweest. Dat zijn de mensen die de leeftijd hebben voor de stam maar daar niet tussen passen omdat je daar zelfredzaam acht te zijn en ze zijn egwoon nog hulp nodig.

Waar ik me over verbaasde is de ongelofelijke menging van de groep. Sommige zijn echt alleen lichamelijk gehandicapt en mankeren in hun hoofd helemaal niks. ALs ik het zo even simpel mag verwoorden. Ik durf van 1 jongen wel te zeggen dat hij slimmer is dan mij. Maar hij word niet als slim gezien. En waarom; hij zit in zo'n karretje, zijn ledematen zijn niet in verhouding met elkaar, hij is heel spastisch, moet bij alles geholpen worden kan niet spreken, maar de bewondering die je voor hem krijgt als je hem bezig ziet. Als hij ja wil zeggen kijkt hij omhoog, dat is erg makkelijk als je met een bak snoep op schoot zit en je wilt weten welke je wilt hebben.. Je gaat ze gewoon stuk voor stuk bij langs en bij de milky way kijkt hij ja. Maar hij kan je ook hele verhalen vertellen.. Die typt hij met zn voeten en dan spreekt een stem uit zn computer het uit. Dat is echt heel handig. Naast dat verveelt hij zich ook nooit want als je even niet oplet is hij aan het sudoku-en oid.

Maar hij zijn ook mensen die zijn geestelijk wel beperkt maar kunnen wel lopen.
Maar ik vraag me dan persoonlijk af wat er dan in hun hoofden omgaat. Als je alleen lichamelijk gehandicapt bent word je dan niet gek als je altijd met iemand opgezadeld is die geestelijk niet hezelfde is als jij en daarnaast ook nog eens doof die ook nog eens weigert in gebaren te praten. Wat gaater dan in je hoofd om. Die vraag, dat heb ik me het hele weekend afgevraagd.

Iemand?

Chantal aku Kaa's sig
*scouting fundays 11 days left...*

Hopman DB
Don Bosco Hopman

Stad Winssen
Provincie/Land Netherlands
Hopman DB heeft 1059 posts gemaakt 1059
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Hopman DB aan de moderator van dit forum. Gepost op 19 oktober 2006 -  09:05:36  Bekijk Hopman DB's persoonlijke forum pagina  Stuur Hopman DB een forum prive bericht  Bezoek Hopman DB's eigen webpagina Beantwoord deze post van Hopman DB met citaat [quote]
Wat er in die hoofden omgaat kan ik je niet vertellen.

maar wat me opvalt uit je verhaal is dat je een soort van respect voor ze opbouwd door met ze te werken/spelen.

ik heb dit zelf als welp ook zo ervaren we hadden 1 geestelijk/lichamelijk gehandicapte jongen bij de groep. maar als je ziet hoeveel hij ervan genoot "mee" te kunnen doen dat was echt super. oke niet ieder spel kon hij meedoen maar dan had hij een fluitje of hij was degene waar je de pet moest pakken bij pak de pet.
vorige week heb ik een film gekregen van mijn laatste welpenkamp (16 jaar geleden) daar was die jongen ook bij. als ik die film terug zie krijg ik gewoon kippenvel zo geniet die jongen

Hopman DB's sig
er is niks zo mooi als werken! ik kan er uren naar kijken!

vallen doet geen pijn.

alleen het neerkomen!!

Chantal aku Kaa

Stad borger
Provincie/Land Drenthe
Chantal aku Kaa heeft 21 posts gemaakt 21
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Chantal aku Kaa aan de moderator van dit forum. Gepost op 19 oktober 2006 -  10:08:15  Bekijk Chantal aku Kaa's persoonlijke forum pagina  Stuur Chantal aku Kaa een forum prive bericht  Bezoek Chantal aku Kaa's eigen webpagina Beantwoord deze post van Chantal aku Kaa met citaat [quote]
ja maar dat is ook heel leuk want op NPK staan wij naastd e blauwe vogels van de zwervers assen.. En aangezien onze kinderen zo ontzettend goed klikken met elkaar is het touwtje tussen onze terreinnen weg, we doen veel dingen samen en de groep smelt meestal ook best samen. En onze kids spelen dan ook met hun, dat vind ik totaal iets anders dan de kids van die andere groepen. Die komen nauwelijks bij de blauwe vogels in de buurt..De andere groep die naast hen zit bauwt de kant die ze raken helemaal vol met tenten. Ze zutten op de hoek dus ze kunne dnazeg maar uit het subkamp kijken omdat ze zich afsluiten van die groep. Naja beetje vreemd dus.. Maar ik vind het ook zo fijn aan blauwe vogels dat jey ze niet uitmaakt van wie zze aanwijzingen krijgen amardat z overhet algemeen beter luisteren dan andere kids. Die hoef je meestal niet aan te spreken als ze van een andere groep zijn. Maar juist op zo'n kamp is het belangrijk dat je ook naar een leiding van een andere groep luistet als dwek zijnde. Omdat je eigen leiding misschien niet dichtbij genoeg is en elke leiding probeert het kamp zonder ongelukken te laten verlopen. Maargoed, moeilijk te begrijpen voor de meeste groepen. Onze kinderen zin iig zodanig opgevoed dat ze wel luisteren. Net zoals de blauwe vogels.

Chantal aku Kaa's sig
*scouting fundays 11 days left...*

a3v

Stad Tilburg
Provincie/Land Noord-Brabant
a3v heeft 8 posts gemaakt 8
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door a3v aan de moderator van dit forum. Gepost op 09 november 2006 -  01:59:13  Bekijk a3v's persoonlijke forum pagina  Stuur a3v een forum prive bericht  Bezoek a3v's eigen webpagina  Stuur a3v een ICQ bericht  Klik om te kijken wat a3v's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van a3v met citaat [quote]
Hoi Roel.

Ik ben Adrie en hopman bij een blauwe vogel eenheid.
Het is leuk om van alle kanten te horen hoe een Blauwe Vogel eenheid draait, maar hoe zorg je er voor dat een geintreseerd aankomend lid ook daad werkelijk lid wordt van je speltak...Nou je laat hem proefdraaien. Bij deze wil ik je graag een keertje uitnodigen om eens me te draaien bij onze speltak. En mocht het te ver weg zijn denk ik dat er zeker een BE speltak uit jouw regio je wel wil uitnodigen om een keertje te komen kijken.

Groetjes Adrie

a3v's sig
Amicus certus in re incerta cernitur

Een echte vriend wordt in onzekere tijden opgemerkt

HenriekeR

Stad Tiel
Provincie/Land Gelderland
HenriekeR heeft 278 posts gemaakt 278
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door HenriekeR aan de moderator van dit forum. Gepost op 11 november 2006 -  01:12:14  Bekijk HenriekeR's persoonlijke forum pagina  Stuur HenriekeR een forum prive bericht Beantwoord deze post van HenriekeR met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Chantal aku Kaa

Maar hij zijn ook mensen die zijn geestelijk wel beperkt maar kunnen wel lopen.
Maar ik vraag me dan persoonlijk af wat er dan in hun hoofden omgaat. Als je alleen lichamelijk gehandicapt bent word je dan niet gek als je altijd met iemand opgezadeld is die geestelijk niet hezelfde is als jij.

Misschien ook wel handig.
Wij hebben onze blauwen Vogels leren knopen. Ja de beginsels, maar toch...
Nu was er één jongen in een rolstoel die na het bekijken van een plaatje wist hoe de knoop moest. En een andere jongen die de knoop niet snapte maar wel de volle beschikking over zijn handen had.
Samen legden ze in een mum van tijd een prachtige kruissjorring.
Scouting is samenwerken.

En wat mij iedere keer weer opvalt de enorme zelfkennis en het zelfbeeld van deze kinderen.

fvdbaan

fvdbaan heeft 1 posts gemaakt 1
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door fvdbaan aan de moderator van dit forum. Gepost op 30 november 2006 -  23:55:16  Bekijk fvdbaan's persoonlijke forum pagina  Stuur fvdbaan een forum prive bericht Beantwoord deze post van fvdbaan met citaat [quote]
Leuk een forum over de BE. Ik ben leiding bij de Metrogroep in Rotterdam. www.metrogroep.nl
Onze groep is verdeelt in 3 speltakken, maar deze hebben we meer ingedeelt naar leeftijd en dan niet de scoutingleeftijd.
Junioren (zouden esta's kunnen zijn) leeftijd 7-16 jaar, Senioren (scouts) 16-25 jaar en als laatste de Stam 25+.

BVV
Scoutingvriend

Stad Zwolle
Provincie/Land Overijssel
BVV heeft 1201 posts gemaakt 1201
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door BVV aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 december 2006 -  11:37:43  Bekijk BVV's persoonlijke forum pagina  Stuur BVV een forum prive bericht  Bezoek BVV's eigen webpagina  Stuur BVV een ICQ bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van BVV Beantwoord deze post van BVV met citaat [quote]
Nou, jullie hebben nogal een leeftijdsverschil binnen de speltakken. Hoe houden jullie het leuk voor zowel 7-jarigen als 16-jarigen bij de junioren? Als de kinderen een jaar of 12 zijn zullen ze veel dingen toch wel als kinderachtig gaan zien.

Sartoootje

Stad Amsterdam
Provincie/Land Noord-Holland
Sartoootje heeft 56 posts gemaakt 56
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sartoootje aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 december 2006 -  16:57:50  Bekijk Sartoootje's persoonlijke forum pagina  Stuur Sartoootje een forum prive bericht  Bezoek Sartoootje's eigen webpagina Beantwoord deze post van Sartoootje met citaat [quote]
Ik heb een grote interesse voor gehandicapten en het lijkt me ook ontzettend leuk om met een BE groep mee te draaien. Voor zover ik weet is er geen BE groep bij mij in de buurt. Ik zit er zelf aan te denken om later misschien zo'n soort watersportcentrum op te zetten. En ik hoop eigenlijk dat ik in Amsterdam een BE speltak op kan richten want voor zover ik weet heb je die niet in Amsterdam.

Binnenkort ga ik misschien stage lopen bij een bedrijf dat activiteiten met deze mensen onderneemt.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, wat doe je met de gehandicapte waterscouts? Laat je die ook zeilen, zijn dat aangepaste boten of iets dergelijks?

Sartoootje's sig
scouting is cool,
scouting is vet,
waterscouting is het best!

Jaeder

Stad Nieuwegein
Provincie/Land Utrecht
Jaeder heeft 1801 posts gemaakt 1801
01 december 2006 -  18:48:47 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Jaeder aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 december 2006 -  18:48:20  Bekijk Jaeder's persoonlijke forum pagina  Stuur Jaeder een forum prive bericht  Bezoek Jaeder's eigen webpagina Beantwoord deze post van Jaeder met citaat [quote]
Ben zelf lid van een groep met (licht) verstandelijk gehandicapte waterscouts. Maar wat voor gehandicapte waterscouts??? Lichamelijk, verstandelijk, sociaal, etc.?

Er zit in Limburg een groep met aangepaste boten.

Bij mijn eigen groep gebruiken we gewone lelievletten, maar wel een aangepaste manier van varen en draaien.

Maar ik ga even wat anders doen... dus als je meer wilt weten, dan post ik wel meer.

n/a
verwijderd

n/a heeft 2812 posts gemaakt 2812
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door n/a aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 december 2006 -  18:53:04  Bekijk n/a's persoonlijke forum pagina  Stuur n/a een forum prive bericht Beantwoord deze post van n/a met citaat [quote]
Krijgt leiding voor BE-groepen een aparte training? en mogen "gewone" leidinggevende wel leiding geven aan een BE-groep?
Moet je een aparte achtergrond hebben?

n/a's sig
Primus inter pares...

BVV
Scoutingvriend

Stad Zwolle
Provincie/Land Overijssel
BVV heeft 1201 posts gemaakt 1201
02 december 2006 -  12:43:29 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door BVV aan de moderator van dit forum. Gepost op 02 december 2006 -  12:42:27  Bekijk BVV's persoonlijke forum pagina  Stuur BVV een forum prive bericht  Bezoek BVV's eigen webpagina  Stuur BVV een ICQ bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van BVV Beantwoord deze post van BVV met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door padvinder_nl

Krijgt leiding voor BE-groepen een aparte training? en mogen "gewone" leidinggevende wel leiding geven aan een BE-groep?
Moet je een aparte achtergrond hebben?

Ja, een "gewone" leidinggevende mag (en kan) gewoon leiding geven aan een BE groep. Speciale trainingen beginnen volgens mij steeds meer van de grond te komen. Scouting Overijssel organiseert komend jaar de training "Scouts met Handicap". Kijk voor meer info op http://www.scoutingoverijssel.nl/nieuws/nieuws.asp?RECORD_KEY[Nieuws]=Id&Id%5BNieuws%5D=164

(edit: ik zie dat de link hierboven niet werkt, je zult hem even moeten kopieren en plakken)

Jaeder

Stad Nieuwegein
Provincie/Land Utrecht
Jaeder heeft 1801 posts gemaakt 1801
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Jaeder aan de moderator van dit forum. Gepost op 02 december 2006 -  16:26:30  Bekijk Jaeder's persoonlijke forum pagina  Stuur Jaeder een forum prive bericht  Bezoek Jaeder's eigen webpagina Beantwoord deze post van Jaeder met citaat [quote]
Bij mijn eigen groep was affiniteit met de doelgroep wel handig, maar geen voorwaarde. Training is inderdaad gelijk. Zelf denk ik ook dat het belangrijker is dat je weet hoe Scouting werkt, dan specifieke kennis. Als je het Spel een beetje goed speelt, dan is het namelijk al heel geschikt voor verschillende doelgroepen.

Natuurlijk is het wel nuttig om kennis op te doen van specifieke zaken, maar dat kan ook 'on the job'.

egel
Galbak

Stad Pijnacker
Provincie/Land Zuid-Holland
egel heeft 1660 posts gemaakt 1660
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door egel aan de moderator van dit forum. Gepost op 17 mei 2008 -  12:08:43  Bekijk egel's persoonlijke forum pagina  Stuur egel een forum prive bericht  Bezoek egel's eigen webpagina  Bekijk het Skype telefoon adres van egel Beantwoord deze post van egel met citaat [quote]

De twee speciale munten die België uitgeeft ter ere van dat het toneelstuk "De blauwe vogel" van Maurice Maeterlinck 100 jaar geleden voor het eerst uitgevoerd is.

http://www.scoutpedia.nl/wiki/Blauwe_Vogel_sprookje

egel's sig
In omnibus requiem quaesivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro
 Pagina: van 2 Bekijk het onderwerp: Opkomsten met andere speltakken Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Eindscriptie  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
  Vorige pagina
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg