| Schrijver |
Onderwerp  |
 |
|
1st Vaandrig
Gilwellian
Gemeente Terneuzen(ZLD) en Breda (Noord-Braland)
Netherlands
618
|
Gepost op 14 december 2005 - 20:44:35
|
Wij moeten overigens wel altijd voorafgaand aan het zomerkamp een begroting inleveren. Het geld wordt dan zonder problemen op onze verkennersrekeninggestort.
De begroting wordt altijd veel ruimer opgesteld dan echt noodzakelijk is.
Zo waren de begrote en werkelijke bedragen per kind de afgelopen jaren voor het zomerkamp: Zomerkamp 2003 €68,09 € 55,26 Begroot Werkelijk
Zomerkamp 2004 € 87,77 € 52,86 Begroot Werkelijk
Zomerkamp 2005 € 80,00 € 58,83 Begroot Werkelijk
|
|
|
|
| BP: "Learning by doing" |
|
|
 |
|
Viktor
Almelo
Overijssel
73
|
Gepost op 14 december 2005 - 21:04:20
|
Ik zie dat er bij diverse groepen sprake is van 'all-in' contributie, incl een bijdrage voor het zoka;
Levert dat geen gedoe op met kinderen die om wat voor reden ook niet meekunnen? En vinden ouders dat niet ondoorzichtig?
|
|
|
|
|
|
 |
|
remco
den haag
Zuid-Holland
679
|
Gepost op 14 december 2005 - 21:37:47
|
dank je hopman a voor het linkje!
|
|
|
|
| Iedereen liegt, maar dat geeft niet, want niemand luistert. |
|
|
 |
|
rock-addict
Yee-Haa!
Ouderkerk aan den IJssel
Zuid-Holland
1798
|
Gepost op 15 december 2005 - 10:31:13
|
spullen van ons gaan altijd met een vrachtwage (ouder) die langs de kampterreinen van de esta's (mijn speltak) en de welpen rijdt. en de ouders van de jeugdleden assisteren met het brengen en halen van de kids. de ouders vinden dit geen probleem en de chauffeur van de vrachtwagen krijgt een krat bier 
|
|
|
|
| http://www.scoutingouderkerk.nl |
|
|
 |
|
IvoW
Bussum
Noord-Holland
631
|
Gepost op 15 december 2005 - 16:26:28
|
quote: Oorspronkelijk gepost door Viktor
Ik zie dat er bij diverse groepen sprake is van 'all-in' contributie, incl een bijdrage voor het zoka; Levert dat geen gedoe op met kinderen die om wat voor reden ook niet meekunnen? En vinden ouders dat niet ondoorzichtig?
Wij hebben dit seizoen voor het eerst een all-in contributie. Hoe het zich uiteindelijk zal voordoen moet dus nog blijken. We hebben voor een all-in contributie gekozen omdat we vinden dat iedereen in principe aan alle activiteiten mee moet doen en dus ook voor alle activiteiten moet betalen. Het zomerkamp is ook een normale, jaarlijks terugkerende activiteit die nu dus in de jaarbegroting wordt opgenomen. Bij ons krijgen ouders alleen het kampgeld terug als er een hele gegronde reden is dat het kind niet meekan. Als kinderen niet durven (in praktijk vaak aangepraat door ouders) of als de gezinsvakantie in de zelfde week geplant wordt, krijgen de ouders geen geld terug. De kampdata van alle speltakken worden namelijk in de zomer ervoor voorgesteld en uiterlijk 1 januari definitief vastgelegd, en er zijn daarnaast nog 5 weken zomervakantie over. Redenen voor het al dan niet terugstorten van het kampgeld worden verder van geval tot geval bekeken door de leiding van de betreffende speltak en het bestuur.
|
|
|
|
|
|
 |
|
Fred29
Tilburg
Noord-Brabant
933
|
Gepost op 15 december 2005 - 17:01:57
|
Ook wij werken met een all-in contributie. Zomerkamp is activiteit die niet extra is, maar gewoon in het programma thuishoort. Als kinderen niet meegaan, dat is dan jammer. Maar we hebben ook kinderen die een weekend thuisblijven, of een aantal zaterdagen niet kunnen. De contributie is 10.10 euro per maand. Daarbij zitten dus ongeveer 40 zaterdagen, 3 overnachtingsweekenden en het zomerkamp.
Vervoer met kamp: Bussen.
|
|
|
|
|
|
 |
|
r-win
Gouda
360
|
Gepost op 15 december 2005 - 17:53:20
|
quote: Oorspronkelijk gepost door Fred29
Zomerkamp is activiteit die niet extra is, maar gewoon in het programma thuishoort.
Helemaal mee eens. Wij werken nog wel met een apart kampgeld naast de contributie, maar er is ook wel eens gediscussieerd over de mogelijkheid om het kampgeld in de contributie op te nemen. De laatste jaren merken we namelijk dat er nogal wat kinderen niet op zomerkamp meegaan om onduidelijke redenen. Het lijkt erop dat er bij sommige ouders (echt niet allemaal hoor) het idee leeft, dat het kamp een extraatje is waar je al of niet aan meedoet. Zoiets als bij andere (sport-)verenigingen die ook zomerkampen hebben. Als een kind eventjes twijfelt of hij/zij wel mee wil, dan krijgt het van zo'n ouder misschien eerder te horen ‘ach, het hoeft niet hoor’ dan ‘joh, ga gewoon mee’. Bij scouting horen de kampen er gewoon bij, als je niet meegaat mis je een wezenlijk onderdeel van het scoutinggebeuren. Door het kampgeld in de contributie op te nemen, wordt dit voor die ouders misschien duidelijker.
|
|
|
|
| Ik ben een typische boogschutter: wij boogschutters geloven niet in astrologie |
|
|
 |
|
timon
Zeur Piet
Hedel
Gelderland
6794
|
Gepost op 15 december 2005 - 18:16:40
|
quote: Oorspronkelijk gepost door r-win
Bij scouting horen de kampen er gewoon bij, als je niet meegaat mis je een wezenlijk onderdeel van het scoutinggebeuren. Door het kampgeld in de contributie op te nemen, wordt dit voor die ouders misschien duidelijker.
Mmmmmm, aar dat een zomerkamp erbij hoord, dat vind ik persoonlijk ook, maar om mensen nu via de contributie te dwingen om mee te gaan, dat hoeft van mij nu ook weer niet zo nodig.
Wij bieden met onze groep een heleboel verschillende (regionale)kampen aan zoals b.v. Woudlopersweekend, Scoutsdag, Sportweekend, Intercamp, PL-weekend. Binnen onze Gidsen groep is het Sportweekend redelijk populair in tegenstelling tot de winterhike. Zou ik de leden dan nu moeten gaan verplichten om ook mee naar de Winterhike te gaan omdat ik vind dat ik dat erbij vind horen?
|
|
|
|
| ...The only thing we take are pictures and we only leave footsteps... |
|
|
 |
|
Viktor
Almelo
Overijssel
73
|
Gepost op 15 december 2005 - 18:33:58
|
Ben het wel met Timon eens, ook bij ons is het zomerkamp, naast een weekend-groepshike, winterhike, weekendkampen enz ook een vast onderdeel van het programma: 'het hoogtepunt van het scoutingjaar!' zoals het elke keer weer uit de kampbrief schalt. We proberen ouders duidelijk te maken wat het belang (en de lol!) van de activiteit is door als vaste prik een ouderbezoek avond in het kampprogramma op te nemen, zodat men eens kan zien hoe we de boel organiseren.
Ouders zitten vaak in de knoop met de vakantieregelingen op het werk, dat leidt er helaas nogal eens toe dat kinderen niet mee kunnen / of maar een deel van kamp meemaken. We proberen daar zoveel mogelijk voor te regelen natuurlijk maar soms kan het niet anders..
Wat wel een voordeel van all-in is, is dat men gedurende het jaar 'spaart' voor het kamp en niet ineens voor jantje, pietje en henkie een smak kampgeld kwijt is
|
|
|
|
|
|
 |
|
Fred29
Tilburg
Noord-Brabant
933
|
Gepost op 16 december 2005 - 08:47:14
|
Tuurlijk kunnen mensen meedoen aan een HIT bijvoorbeeld, maar dat doe je dan op eigen naam, dus dan zijn de kosten voor jezelf. Verder hebben wij geen extra kampen of zo. Bij ons gaan er ieder jaar 2 a 3 kinderen niet mee op kamp, dit op een aantal van ongeveer 35, dus eigenlijk gaat bijna iedereen mee. Wij laten zodra wij de kampdata hebben dit direct weten (ruim jaar van tevoren)aan de ouder. We gaan ook altijd met de hele groep in dezelfde week, handig als je meerdere kinderen bij scouting hebt zitten. Het kamp is de 1e of 2e week van de basisschoolvakantie.
|
|
|
|
|
|
 |
|
timon
Zeur Piet
Hedel
Gelderland
6794
|
Gepost op 16 december 2005 - 17:53:09
|
quote: Oorspronkelijk gepost door Fred29
Tuurlijk kunnen mensen meedoen aan een HIT bijvoorbeeld, maar dat doe je dan op eigen naam, dus dan zijn de kosten voor jezelf. Verder hebben wij geen extra kampen of zo.
Mmmmmm, aar dan weet je niet wat je mist. Ik vond vroeger als verkennertje het PL-BL-RL weekend van onze regio een van de leukste weekenden van Scouting. Maar ook de andere weekenden waren fantastisch om aan mee te doen, daar deden we dingen die we tijdens de gewone opkomst niet konden en leerde we andere Scouts en Gidsen uit de regio kennen.
|
|
|
|
| ...The only thing we take are pictures and we only leave footsteps... |
|
|
 |
|
Gappie
Elburg
Gelderland
20
|
Gepost op 19 december 2005 - 14:08:04
|
Ik ben zelf leiding bij de welpen. Voor het zomerkamp (za-za) vragen we 80 euro en voor weekendkampen (avondeten-ontbijt-lunch) vragen we altijd zo'n 7 euro afhankelijk wat we erbij gaan doen. Contributie is 15 euro per kwartaal dus 60 per jaar. Ouders willen dat wel betalen maar ik vind het debiel dat sommigen al beginnen te zeuren als het kampgeld 1 euro omhoog gaat. Vind het absoluut niet duur en sommige ouders moeten gewoon niet zeiken.
|
|
|
|
|
|
 |
|
bosbes
IJzendijke
Zeeland
495
|
Gepost op 19 december 2005 - 17:09:57
|
Wij hebben een losse contributie en losse extra kosten, maar op het moment dat de penningmeester de kosten van een RSE of een KWE betaald zie je dat er meer mee gaan, ik denk dat de stimulans om mee te gaan ( ook op zomerkamp ) zeker om hoog gaat met een all-in contributie, en voor de gene die niet mee kunnen / willen is dat dan jammer
|
|
|
|
| Hee, wat mankt er daar? Ow ik zie het al het is kreupel hout |
|
|
 |
|
Hopman A
Dol fijne Forum Hopman
Bergen op Zoom
Noord-Brabant
11241
|
Gepost op 19 december 2005 - 18:49:10
|
quote: Oorspronkelijk gepost door Gappie Ouders willen dat wel betalen maar ik vind het debiel dat sommigen al beginnen te zeuren als het kampgeld 1 euro omhoog gaat. Vind het absoluut niet duur en sommige ouders moeten gewoon niet zeiken.
Iets meer respect naar je ouders toe mag best wel hoor. Je kan niet bij iedere ouder in de portemonnee kijken.
|
|
|
|
| Spreken in tegeltjeswaarheden is zilver, zwijgen in tegeltjeswaarheden is goud! |
|
|
 |
|
remco
den haag
Zuid-Holland
679
|
Gepost op 19 december 2005 - 19:10:11
|
nee dat is natuutlijk waar hopman A, maar als ik de bedragen zie waarvan een week op kamp wordt gegaan (de meesten toch tussen de 70 en 90 euro), dan is dat wel ernstig laag. en het klinkt niet meer dan reeel dat dat (op termijn) wat hoger zal worden. Kan best zijn dat je dat als ouder niet kan betalen, maar dan zal je dat aan de scouting moeten meegeven. Ouders zullen daar ook enig begrip voor op moeten brengen.
|
|
|
|
| Iedereen liegt, maar dat geeft niet, want niemand luistert. |
|
|
 |
|
Hopman A
Dol fijne Forum Hopman
Bergen op Zoom
Noord-Brabant
11241
|
Gepost op 19 december 2005 - 19:20:39
|
Ouders zullen er zeker begrip voor opbrengen. Maar er zijn ook groepen die rondkomen van 50 Euro, moeten die dan ook meteen gaan roepen en gillen? Een beetje creativiteit kan geen kwaad. De basisvraag is, wat zit en moet er in een kamp zitten en is dat het bedrag (verhoging of niet) waard?
|
|
|
|
| Spreken in tegeltjeswaarheden is zilver, zwijgen in tegeltjeswaarheden is goud! |
|
|
 |
|
claudia
Sint-Michielsgestel
Noord-Brabant
31
|
Gepost op 23 december 2005 - 13:25:29
|
Ben ik het helemaal mee eens. Bij onze groep is het kampgeld en de contributie al jaren niet omhoog gegaan en je kunt het er nog steeds mee doen. Het kampgeld voor de rowans en sherpa's ligt op 55 euro wat dan ook meteen het hoogste kampgeld is want de jongere speltakken betalen minder. Ik weet niet precies wat de jaarcontributie is maar ik geloof dat wij daar in elk geval 12.50 euro per kind van krijgen voor een half jaar maar dit bedrag kan best lager zijn. Hiervan moeten we dan ook weekendjes van doen en zo. 4 jaar geleden was ik nog gidsenstaf en toen merkte ik wel dat het moeilijk was om bijv. een keer voor een weekend in een ander clubhuis dan je eigen te verblijven, dit was dan niet meer te betalen van de contributie terwijl ik vind dat dat wel iets is wat moet kunnen. Toch lukte dit soms toch wel omdat we eigenlijk altijd wel wat overhielden van het kamp om het nieuwe jaar weer prettig te kunnen beginnen. Maar eigenlijk vind ik dat niet helemaal de bedoeling. Kampgeld is voor kamp. Contributie daar moet je de rest van het jaar mee rond kunnen komen en die mag naar mijn idee best wel ietsjes omhoog. Wij moeten ook elk jaar een begroting inleveren. Verder vind ik niet dat je ouders moet verplichten om kampgeld te betalen als hun kind niet mee kan. Wel moeten ze zich dan afmelden voor 1 mei voor het kamp anders betalen ze wel gewoon.(zo is bij ons de regeling) Verder hebben de meeste kinderen altijd ontzettend veel zin in kamp dus...geld vaak maar voor een enkeling die niet mee wil en dan kun je alijd nog in gesprek waar dat nou aan ligt en of je daar nog iets in kunt betekenen. Vakantieplanning van ouders is ook een punt maar wij gaan elk jaar vast de eerste week van de basisschoolvakantie dus dat is iets waar ze zelf rekening mee kunnen houden maar op het werk is het ook niet altijd te realiseren en dan maken ouders soms andere keuzes wat dan pech is voor het kind maar dat kun je ouders niet altijd aanrekenen.
|
|
|
|
| "Dubbeltje...!" |
|
|
 |
|
mehajo
5
|
Gepost op 26 december 2005 - 12:16:28
|
Scouts:
100 euro contributie per jaar 111 euro zomerkampgeld 11 euro weekendkampgeld
Bij ons gaat de opbrengst van Jantje Beton, de grote club actie, de verkoop op de dorpsmarkt en de scoutingloterij naar de groepskas en niet naar de speltakkas. De ouders vinden dat hun kinderen niet nog meer om geld hoeven te leuren bij mensen dus dan kom je op dit soort bedragen voor zomerkampen.
|
|
|
|
|
|
 |
|
IvoW
Bussum
Noord-Holland
631
|
Gepost op 26 december 2005 - 16:18:09
|
111 euro voor zomerkamp?
Uitgaande van 3 weekendkampjes per jaar betalen de ouders voor 1 scoutingseizoen 244 euro? En dan hebben jullie daarnaast nog 4 acties om de groepskas te spekken.
Voor een week luxemburg incl. vervoer, een dagje kanoen (€15pp!) en een museumbezoek waren we 80 euro p.p. kwijt. En dat dus met een reisafstand van bijna 400 km enkele reis! Voor een week scoutingkamp vind ik 111 euro echt te veel, voor een 10-daags kamp kan het nog wel.
|
|
|
|
|
|
 |
|
pompedom
Wageningen/Groningen
140
|
Gepost op 26 december 2005 - 18:19:38
|
wij rekenen voor een zomerkamp 65 euro, dit is voor scouts. We gaan dan van zaterdag tot zaterdag. We krijgen 25 euro uit de contributie en vragen 40 euro van de ouders. DIt jaar is het net gelukt met het geld. Maar we zijn dan ook een dag gaan kanoen en ook nog naar het zwembad geweest, ook hebben we twee keer wat luxer gegeten en zijn alle benzine kosten vergoed(We hadden maar 1 auto mee en 1 ouder heeft 3 keer op en neer gereden) Moet er wel bij zeggen datw e een goedkoop terrein hadden(1.90 pppn) anders was het waarschijnlijk niet gelukt De leiding heeft trouwens nix betaald, ook geen eten en hun drank(een half kastje bier en 4 flessen wijn, toch weinig voor 5 man en 8 avonden). Volgend jaar willen we waarschijnlijk wel iets meer vragen bijvoorbeeld 50 euro, zodat we iets ruimer zitten en ons neit hoeven af te vragen of we nog wel naar het zwembad kunnen. en bovendien 75 euro voor een week kamp is nog nix(er zijn organisaties die 400 euro vragen)
Voor weekend kampjes krijgen wij van de groep eenmalig 5 euro, hier kan je in principe twee tot drie kampjes op het eigen van houden. Maar nu we een weekend naar een ander gebouw gaan, is 5 euro toch wel weinig.
Het speltak geld bedraagt 3 euro per kind per kwartaal(12 euro per jaar dus) ALs ik het hier zo ie, zitten we erg laag met onze prijzen. Maar goed we komen prim rond en kunnen alles doen wat we willen(zoals toch maar naar het zwembad gaan op kamp)
|
|
|
|
|
|
Onderwerp  |
|