Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Scouting Algemeen  Scouting Algemeen  

Auw, dat doet pijn...

Volgende Pagina  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Bekijk het onderwerp: taken bestuur Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Dronken zeeverkenners gooien met bierflessen
 Pagina: van 3

n/a
verwijderd

n/a heeft 2812 posts gemaakt 2812
Gepost op 26 maart 2006 :  11:08:29  Bekijk n/a's persoonlijke forum pagina  Stuur n/a een forum prive bericht  Beantwoord deze post van n/a met een citaat [quote]
Enquête vraag:
Hoeveel leidinggevenden in jullie groep hebben een geldig EHBO-diploma op zak?

Keuzes:

niemand
1
2
3
meer als 3

n/a's sig
Primus inter pares...

n/a
verwijderd

n/a heeft 2812 posts gemaakt 2812
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door n/a aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  11:18:05  Bekijk n/a's persoonlijke forum pagina  Stuur n/a een forum prive bericht Beantwoord deze post van n/a met citaat [quote]
Er is bij ons een dicussie op gang gekomen of je wel een EHBO-diploma nodig hebt, en of je uberhips wel ingrijpen mag.
Want, als je iemand helpt wordt je aangeklaagd voor aanranding, als je niets doet wordt je ook aangeklaagd wegens plichtsverzuim.

Het enige wat je mag doen is een huisarts bellen dus waarom een duur diploma halen?

n/a's sig
Primus inter pares...

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
Provincie/Land Zuid-Holland
Mona weet raad heeft 9754 posts gemaakt 9754
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  11:45:56  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Hmmmm..Ik leg m`n vingerverbandjes nog steeds zo dat niemand z`n broek er bij uit hoeft te trekken,dus hoe je dan voor aanranding kan worden aangeklaagt ongaat me een beetje
Een EHBO diploma in je zak wil niet zeggen dat je dan ook kan handelen.Sommige mensen hebben het,maar slaan bij het zien van een druppel bloed alsnog op tilt,terwijl anderen direct het roer in handen nemen en door handelen mensenlevens redden.
Handelen bij eerste hulp is iets wat je in je moet hebben,maar ik vindt dat je zowieso wel de basiskennis in huis moet hebben.

Mona weet raad's sig
Meanings are like a asshole.We all have one!

Albert

Stad scherpenzeel
Provincie/Land Netherlands
Albert heeft 1760 posts gemaakt 1760
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Albert aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  12:28:50  Bekijk Albert's persoonlijke forum pagina  Stuur Albert een forum prive bericht  Bezoek Albert's eigen webpagina  Klik om te kijken wat Albert's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van Albert met citaat [quote]
bij ons is er niemand met een geldig ehbo diploma, we heb ik een training via het steunpunt vrijwilligerssteunpunt gedaan
wel hebben we ons jeugd ehbo das in iedegeval iets

Albert's sig
ergens ten zuiden van nergens

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  12:52:37  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Handelen bij een ongeval bestaat lang niet altijd uit het aanleggen van verbandjes,mond op mond beademenen e.d. Een situatie onder controle houden tot de ambulance arriveerd is soms net zo belangrijk.Contact houden met het slachtoffer is belangrjker dan je denkt.Ik heb zelf al bij heel wat ongevallen assistentie verleend waarvan sommige dodelijk,maar behalve die enkele keer dat ik een paar afgeblazen vingers moest verbinden bestond mijn hulp uit het contact houden met het slachtoffer en aansturen van het publiek.

Mona weet raad's sig

Jaeder

Stad Nieuwegein
Provincie/Land Utrecht
Jaeder heeft 1801 posts gemaakt 1801
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Jaeder aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  12:59:33  Bekijk Jaeder's persoonlijke forum pagina  Stuur Jaeder een forum prive bericht  Bezoek Jaeder's eigen webpagina Beantwoord deze post van Jaeder met citaat [quote]
Met het Nawaka is voor de EHBO een simpele grens gesteld, namelijk het boekje van het Oranje Kruis. Als je dat zorgvuldig volgt dan ga je nooit te ver.

Met je EHBO moet je niet teveel willen, in de meeste gevallen op kamp of opkomst is het pleisterplakwerk. Is het meer werk dan heb je de huisarts en is het een noodgeval dan biedt 112 uitkomst. Bij een groep paniekerige kinderen is 'crowd control' belangrijker, dus geruststellen en zorgen dat de echte hulpverleners hun werk kunnen doen.

d_menno

d_menno heeft 60 posts gemaakt 60
26 maart 2006 -  13:15:56 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door d_menno aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  13:14:44  Bekijk d_menno's persoonlijke forum pagina  Stuur d_menno een forum prive bericht Beantwoord deze post van d_menno met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door padvinder_nl

Want, als je iemand helpt wordt je aangeklaagd voor aanranding, als je niets doet wordt je ook aangeklaagd wegens plichtsverzuim.

Het enige wat je mag doen is een huisarts bellen dus waarom een duur diploma halen?

Ik denk dat je niet snel wordt aangeklaagd voor aanranding als je een pleister plakt of verbandje aanlegt (in Engeland is dat een ander verhaal heb ik gemerkt tijdens eurojam, maar in NL mag je iemand wel helpen bij een ongeval).

Als er iets ernstigs aan de hand is, dan bel je inderdaad een arts of een ambulance. Maar als iemand een ongeluk heeft met een bijl o.i.d. en flink begint te bloeden, of als iemand bijvoorbeeld bijna verdrinkt en niet meer ademt, omdat hij in het water het vlot dat ie net had gemaakt per ongeluk op zijn hoofd kreeg, dan moet je echt ingrijpen voordat de arts of ambulance er is.

En ik hoop dat niemand je aanklaagd voor aanranding als je net zijn of haar leven of het leven van hun kind hebt gered.

SN4BBEL
Excellente Moderator ;)

Provincie/Land Noord-Brabant
SN4BBEL heeft 5452 posts gemaakt 5452
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door SN4BBEL aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  14:10:13  Bekijk SN4BBEL's persoonlijke forum pagina  Stuur SN4BBEL een forum prive bericht  Bezoek SN4BBEL's eigen webpagina Beantwoord deze post van SN4BBEL met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door padvinder_nl

Er is bij ons een dicussie op gang gekomen of je wel een EHBO-diploma nodig hebt, en of je uberhips wel ingrijpen mag.

Ik denk dat zelfs een rechter iemand die jou aanklaagt omdat je een kind verantwoord en adequaat wil helpen niet eens zijn tijd aan wil verspillen.

Oftewel, dit is een DOM EXCUUS!
Sterker nog, er word van jou als staf verwacht dat je dingen als een pleister plakken, wondverbinden etc gewoon doet. Je gaat met andermans kinderen om, daar ben je verantwoordelijk voor.
De 'zwaardere' ingrepen zoals 'mond op mond'-beademing, hartritmesoornissen e.d. zullen niet zo vaak voorkomen, en zelfs dat zou geen discussie over ethiek en jurisdictie moeten geven. Je hebt verantwoordelijkheid.
Blijft over de 'taboesfeer', zoalsteken in de schaamstreek, bijensteken bij vrouwelijkeborsten enz. Ook dan moet je niet teveel nadenken over wat de consequenties zijn, wel zijn hier handige dingen voor zoals gifzuigpompjes, tekentangen e.d. Ook hoor je met zijn tweeen dan te behandelen (feedback tijdens doen en weerwoord achteraf) en liefst door staf van hetzelfde geslacht.

Maar nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat hier in jullie groep een discussie over ontstaat met gezochte argumenten waarom iets niet zou kunnen. Dat getuigd van angst en is alleen maar meer reden om via een 'cursus' meer aandacht aan EHBO te geven.

Soms willen EHBO-afdelingen nog wel eens een korte 'ik ga op kamp met kinderen' cursus geven voor leiding, informeer eens bij de plaatselijke EHBO. Je haalt dan geen EHBO-diploma maar het geeft je wel een hoop praktische kennis. Echte rampen zoals brandwonden zware categoriee, vallen grote hoogte, shock etc laat je toch een ambulance komen en mag zelfs een EHBO-er weinig doen (om erger te voorkomen).

En als laatste, tot voor kort was het zo dat je als scoutinggroep verplicht een BHV-er moest hebben (vanwege ARBO-wetgeving) die behoren ook een ehbo-diploma te hebben. Mocht dit in je groep niet het geval zijn, dan lijkt me de discussie of je vind dat je bij groepsevenementen verantwoord met kinderen kan omgaan veel interessanter.

SN4BBEL's sig
Part of being confident is being able to remember previous events.

Paddo

Paddo heeft 2371 posts gemaakt 2371
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Paddo aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  14:12:37  Bekijk Paddo's persoonlijke forum pagina  Stuur Paddo een forum prive bericht  Bezoek Paddo's eigen webpagina Beantwoord deze post van Paddo met citaat [quote]
-?-

Het lijkt wel alsof EHBO alleen gebruikt wordt voor echt gevaarlijke situaties!

Eén van de zaken, waar een EHBO-er tien keer beter in is dan iemand zonder EHBO, is het inschatten van de situatie. Zeker bij kinderen blijft dat lastig. Moet er proffesionele hulp ingeschakeld worden? (is ook een ander topic over, waarbij een verontruste leiding zijn explo meerdere keren door een ambulance naar het ziekenhuis laat brengen)

* Paddo heeft het ooit wel meegemaakt
Tijdens een spelletje Hollandse Leeuwen (Bulldogje) is een kind opgetilt, neergelegd (niet te wild), hij staat op, wankelt, en roept met ademloze stem dat hij geen lucht krijgt. Vervolgens zak'tie in elkaar. Onze speltak-EHBO-ster stond te beppen met de andere leiding, en van schrik heb ik haar zo'n beetje aan haar haren er naar toe gesleurd. Gelukkig begon Jeroen vrij snel te huilen, wat in ieder geval betekent dat'tie weer ademt.

Op zo'n moment gaat er van alles door je heen. "Ouders bellen?" "Ambulance laten komen?" "Kinderen met andere leiding wegsturen?" Je bent dan heel blij dat er iemand aanwezig is die er toch wat langer serieus mee bezig geweest is!

Na drie minuten kreeg Jeroen weer wat kleur op zijn gezicht, en ik was zo blij dat ik geen knopen hoefde door te hakken, maar dat de EHBO-ster dat keurig deed. Ze heeft voor de zekerheid ook een EHBO-er van een andere speltak laten komen, en samen waren ze er vrij snel uit. Jeroens blouse, die we al van de bovenste knopen ontdaan hadden (strakzittende kleding en ademnood) moest nu helemaal uit. Hemd ook. Door dit met twee man te doen, hoef je imho niet zo bang te zijn voor een aanrandigs-verhaal.

Toen werd vrij snel duidelijk wat er gebeurd was. Jeroen had een grote verse blauwe plek tussen zijn schouderbladen zitten, vlak naast de wervelkolom. Bij het neerleggen tijdens Hollandse Leeuwen, was hij met zijn rug op een uitstekende boomwortel terecht gekomen. Zo'n pijnlijke plek beneemt je de adem compleet.

Na de opkomst heeft de EHBO nog even met de ouders van Jeroen gesproken, en toen wij na afloop van de opkomst een sigaretje stonden te roken, vroegen we ons af wat we gedaan hadden zonder mensen met EHBO kennis. Ik denk een ambulance gebeld. En ik denk dat ik tien keer meer geschrokken was, en de zaak veel chaotischer opgelost was.

Paddo's sig
Unattended children will be sold as slave!

wapsie

Stad Hoogkarspel
Provincie/Land Noord-Holland
wapsie heeft 468 posts gemaakt 468
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door wapsie aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  14:45:44  Bekijk wapsie's persoonlijke forum pagina  Stuur wapsie een forum prive bericht  Bezoek wapsie's eigen webpagina Beantwoord deze post van wapsie met citaat [quote]
telt BHV ook?

whistle
Gilwellian

Stad Tilburg
whistle heeft 3324 posts gemaakt 3324
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door whistle aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  17:19:40  Bekijk whistle's persoonlijke forum pagina  Stuur whistle een forum prive bericht Beantwoord deze post van whistle met citaat [quote]
Inderdaad, bij BHV krijg je kleine behandelingen en wonden. Maar dit is niet zo uitgebreid als het EHBO-diploma, waar overigens twee typen van in Nederland zijn. Namelijk het Oranje Kruis en Medic First Aid. De laatste heeft is in heel Europa bekend, maar mijn voorkeur gaat uit naar het Oranje Kruis. Jeugd-EHBO valt onder het Rode Kruis.

Terug naar BHV. Deze is lang niet zo uitgebreid als het EHBO-diploma. Sla het Oranje Kruis-boekje maar open (24e druk) en je zal zien dat er veel zaken niet behandeld zijn bij BHV.
Wat wordt er wel behandeld bij BHV? Brandwonden, mond-op-mond (kinlift), Rautek, stabiele zijligging en een stukje verbandleer.
Je mist hier dus een heel stuk.

whistle's sig
Leave this world al little better than you found it. ~ Baden-Powell of Gilwell

SN4BBEL
Excellente Moderator ;)

[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door SN4BBEL aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  18:06:03  Bekijk SN4BBEL's persoonlijke forum pagina  Stuur SN4BBEL een forum prive bericht  Bezoek SN4BBEL's eigen webpagina Beantwoord deze post van SN4BBEL met citaat [quote]
Maard e dingen die je mist zijn die ook echt nodig??

SN4BBEL's sig

Hopman A
Dol fijne Forum Hopman

Stad Bergen op Zoom
Hopman A heeft 11497 posts gemaakt 11497
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Hopman A aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  18:33:45  Bekijk Hopman A's persoonlijke forum pagina  Stuur Hopman A een forum prive bericht  Bezoek Hopman A's eigen webpagina  Klik om te kijken wat Hopman A's MSN Messenger adres is.  Bekijk het Skype telefoon adres van Hopman A Beantwoord deze post van Hopman A met citaat [quote]
50% heeft een diploma, maar de andere 50% kan net zo goed pleisters plakken en wat snelverbandjes aanleggen, voor de grotere zaken is het toch altijd raadzaam een huisarts te bezoeken.

Hopman A's sig
Spreken in tegeltjeswaarheden is zilver, zwijgen in tegeltjeswaarheden is goud!

Hopman A
Dol fijne Forum Hopman

Stad Bergen op Zoom
Hopman A heeft 11497 posts gemaakt 11497
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Hopman A aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  18:41:17  Bekijk Hopman A's persoonlijke forum pagina  Stuur Hopman A een forum prive bericht  Bezoek Hopman A's eigen webpagina  Klik om te kijken wat Hopman A's MSN Messenger adres is.  Bekijk het Skype telefoon adres van Hopman A Beantwoord deze post van Hopman A met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door SN4BBEL
Blijft over de 'taboesfeer', zoals.. bijensteken bij vrouwelijke borsten...

Dus jouw mannelijke borsten mogen we wel behandelen ;)

Maar even zonder zotten, het omgaan met kinderen blijft iets waar je normaal verstand bij moet gebruiken en goed opletten. En zoals Paddo zegt, werkt het met tweeen makkelijker dan alleen. En EHBO is veel meer dan plakken alleen, zorgen dat een ambulance er bij kan, geen vervelende omstanders etc. etc. hoort er ook allemaal bij.

Maar het niet doen, omdat je misschien ooit aangeklaagd kan worden voor aanrading, is je verantwoordelijkheid niet nemen. Je bent verantwoordelijk, dus zul je pleisters moeten plakken. Het is zwak om te zeggen dan maar niet, want je gaat toch niet iemand laten bloeden of wel dan?

Hopman A's sig
Spreken in tegeltjeswaarheden is zilver, zwijgen in tegeltjeswaarheden is goud!

SN4BBEL
Excellente Moderator ;)

[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door SN4BBEL aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  19:51:49  Bekijk SN4BBEL's persoonlijke forum pagina  Stuur SN4BBEL een forum prive bericht  Bezoek SN4BBEL's eigen webpagina Beantwoord deze post van SN4BBEL met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Hopman A

Blijft over de 'taboesfeer', zoals.. bijensteken bij vrouwelijke borsten...

Dus jouw mannelijke borsten mogen we wel behandelen ;)

Om even terug te happen ;)
Het gaat hier dus om een situatie die ik meemaakte bij een van mijn gidsen. Deze jongedame had al een aardige buste, allergisch voor bijen/wespen en je mag eenmaal raden waar ze geprikt was nadat ze iets voelde kriebelen.
Gelukkig was dit op het kampterrein tijdens een activiteit met voldoende stafleden.

SN4BBEL's sig

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  20:24:54  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Ook wel eens een gids gehad die een teek in de schaamstreek kreeg.Heb je 2 vrouwelijke leiding bij je,weten ze niet hoe ze een teek moeten verwijderen.Gelukkig had de vrouw van de beheerder dit veel vaker bij de hand gehad.
Tijdens het zelfde kamp kreeg een van de scouts een teek op z`n ballen.Deze heb ik zelf in bijzijn van de mannelijke leiding (waren erbij " om te leren")verwijderd.
Bij het werken op plaatsen "where the sun don`t shine" ,moet je nooit op voorhand al een taboe sfeer gaan scheppen.Verklaar de aanwzigheid van een tweede persoon maar als dat deze er bij is omdat hij het later ook moet kunnen ipv van te vertellen dat hij er bij is als getuige.Maar geeft het kind aan dat hij er problemen mee heeft,respecteer deze dan,en laat het werk alsnog over aan een arts.

Mona weet raad's sig

1st Vaandrig
Gilwellian

Stad Gemeente Terneuzen(ZLD)
1st Vaandrig heeft 635 posts gemaakt 635
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door 1st Vaandrig aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  20:33:30  Bekijk 1st Vaandrig's persoonlijke forum pagina  Stuur 1st Vaandrig een forum prive bericht  Bezoek 1st Vaandrig's eigen webpagina  Klik om te kijken wat 1st Vaandrig's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van 1st Vaandrig met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Mona weet raad

Tijdens het zelfde kamp kreeg een van de scouts een teek op z`n ballen.Deze heb ik zelf in bijzijn van de mannelijke leiding (waren erbij " om te leren")verwijderd.

mnnn staat me iets van bij dat dat je zoon was?

1st Vaandrig's sig
BP: "Learning by doing"

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  20:47:29  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Uhhh..bij mijn weten heb ik geen kinderen.

Mona weet raad's sig

1st Vaandrig
Gilwellian

Stad Gemeente Terneuzen(ZLD)
1st Vaandrig heeft 635 posts gemaakt 635
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door 1st Vaandrig aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  21:01:49  Bekijk 1st Vaandrig's persoonlijke forum pagina  Stuur 1st Vaandrig een forum prive bericht  Bezoek 1st Vaandrig's eigen webpagina  Klik om te kijken wat 1st Vaandrig's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van 1st Vaandrig met citaat [quote]
O dan was dat iemand anders die dat had geschreven

1st Vaandrig's sig
BP: "Learning by doing"

timon
Zeur Piet

Stad Hedel
Provincie/Land Gelderland
timon heeft 7163 posts gemaakt 7163
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door timon aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  21:15:31  Bekijk timon's persoonlijke forum pagina  Stuur timon een forum prive bericht  Bezoek timon's eigen webpagina  Klik om te kijken wat timon's MSN Messenger adres is.  Bekijk het Skype telefoon adres van timon Beantwoord deze post van timon met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Hopman A
voor de grotere zaken is het toch altijd raadzaam een huisarts te bezoeken.
Mmmmm,
aar dit is een mooie discussie. Ik kom net van een EHBO herhalingsweekend van de MES terug. Om eerlijk te zijn had ik aan het begin van het weekend ook zo mijn twijfels of ik het nog wel nuttig vond om mijn EHBO bij te houden e.d. Na dit weekend zijn mijn twijfels meteen weg genomen.

Want echt met alleen een huisarts bezoeken als oplossing voor de wat grotere problemen red je het echt niet.
Want als iemand b.v. een beroerte heeft dan heeft deze echt wel snel een ambulance nodig.
Dan is het wel fijn om te weten wat je moet vertellen als je 112 belt (of laat bellen) en dat je erbij zegt dat het vermoedelijk om een beroerte gaat.
Ook is het wel handig om het verschil tussen een beroerte en hyperventilatie te weten om twee ambulances (die bij een vermoedelijke beroerte komen) niet voor niets te laten komen.
En dit was maar één van de voorbeelden die wij voorgelegd kregen.

EHBO is echt veel meer dan een plijster plakken of een verbandje aanleggen. Zoals Paddo al aangaf is het ook met je gezonde verstand en een basiskennis een voorlopige diagnose stellen en aan de hand van deze diagnose handelen (112 bellen of niet, wat met het slachtoffer doen om erger letstel te voorkomen etc).

Het halen van een EHBO diploma en vooral ook het bijhouden van dit diploma vind ik daarom ook heel erg belangrijk en eigenlijk zou er bij iedere speltak ook één EHBO-er rond moeten lopen.
(Of BHV-er ook voldoende is zou ik niet durven beweren, aangezien ik geen flauw idee heb wat de eisen van een BHV-er zijn. Voor mijn gevoel heb ik persoonlijk wel liever een EHBO-er)

Overigens is het argument van een duur papiertje onzin. Bij de Medische en EHBO Stam (MES) kun je al voor € 75,- euro les volgen inclusief examen. Voor nog eens € 15,- lidmaatschapsgeld en € 15,- bijdrage voor een herhalingsweekend per jaar kun je je diploma geldig houden. Je betaald dus maar eemalig € 75,- en vervolgens € 30,- per jaar. Dat moet toch haalbaar zijn zou ik denken.
(daarnaast zijn er ook gemeente die voor deskundigheidsbevordering van vrijwilligers een speciaal potje hebben, misschien zou je hier eens naar kunnen informeren).

Het argument van aanranding snap ik overigens al helemaal niet. Natuurlijk zijn insectebeten en teken in de schaamstreek en op borsten iets waar je heel erg vorozichtig mee moet zijn.
Maar dit kun je al voorkomen door je leden voor een kamp goed voor te lichten over insecten- en tekenbeten en hoe zij dit zelf kunnen / moeten behandelen. Dan zouden de leden dit al dan niet met de hulp van een mede lid zelf kunnen doen.

Maar laten we de discussie over het nut van een EHBO diploma aub niet met deze argumenten verder gaan voeren. Daar kun je beter een apparte topic over openen.

timon's sig
...The only thing we take are pictures and we only leave footsteps...

whistle
Gilwellian

Stad Tilburg
whistle heeft 3324 posts gemaakt 3324
26 maart 2006 -  21:57:10 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door whistle aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 maart 2006 -  21:56:14  Bekijk whistle's persoonlijke forum pagina  Stuur whistle een forum prive bericht Beantwoord deze post van whistle met citaat [quote]

Maard e dingen die je mist zijn die ook echt nodig??

Zoals Timon hierboven al schrijft. Niet altijd nodig, maar ze kunnen soms wel uitkomen. En zelfs dan kun je nog fouten maken, maar je bent in ieder geval zo breed mogelijk geïnformeerd/ opgeleid. Want stel nu dat je moet reanimeren (ja, ik weet dat er mensen zijn die het kunnen zonder diploma) dan is het handig de "ins and outs" en de "do's en don'ts" te kennen. Maar inderdaad een zo'n duidelijk mogelijke diagnose stellen is altijd beter.

BHV moet je zien als er een "groot" gebouw in brand staat o.i.d. dat jij weet hoe je moet handelen voordat de hulpdiensten er zijn. Het behandelen van zaken die daar niet bij komen kijken, mis je dus.
Denk aan kinderen die "het verkeerde flesje" gepakt hebben, dus vergiftiging. Dan hangt het van de stof af of ze wel/ niet moeten drinken en wel of niet mogen braken. Insektensteken en -beten, GOED pleister plakken (dus nooit circulair, maar zo zijn er meer tips en trucs), keuzingen/ verstuikingen (verzwikkingen), oogletsels, electriciteitsongevallen, onderkoeling, heimlich, reanimatie... Het EHBO-diploma is zo uitgebreid en elke keer als een EHBO'er op herhaling gaat, leert hij/ zij weer bij. BHV valt qua EHBO hierbij in het niet.

whistle's sig
Leave this world al little better than you found it. ~ Baden-Powell of Gilwell
 Pagina: van 3 Bekijk het onderwerp: taken bestuur Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Dronken zeeverkenners gooien met bierflessen  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
  Volgende pagina
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg