Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Scouting Algemeen  Scouting Algemeen  

Zit in Scouting opvoeding?

Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Bekijk het onderwerp: de it-organisatie bij scouting nederland Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Stickers 100% scout ook te bestellen?  

Dik P

Stad Katwijk
Provincie Zuid-Holland
Dik P heeft 4249 posts gemaakt 4249
Gepost op 17 februari 2008 :  21:21:33  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht  Beantwoord deze post van Dik P met een citaat [quote]
Enquête vraag:
Het onderwerp is bij andere topics al eens langsgekomen, maar nu eens een duidelijke stelling

Volgens mij zit in Scouting automatisch opvoeding, en daar moet je dus op letten. Stel de jongens schreeuwen grove taal over het kampterrein. Daar zeg je wat van, of niet. In beide gevallen laat je zien dat zulk taalgebruik wel of niet kan. Dat is opvoeding.

En de verkenners letten daar op. Het zit in hun natuur gebakken dat ze naar ouderen kijken om te leren en alles wat je als leider doet is voor hen een belangrijke norm, zeker als je populair ben. Natuurlijk kiezen ze dan nog zelf of ze het doen of niet. Er is maar één manier om niet op te voeden: impopulair zijn.

Dat is niet alleen bij Scouting, maar ook school, vrienden, TV (en natuurlijk vooral de ouders). Maar omdat Scouting als een soort "natuurlijke" leefgemeenschap is ingericht heeft het veel meer invloed dan die ene middag doet vermoeden

En dus denk ik dat je geen keus hebt, en daarom beter kan zorgen dat het goed is.

Keuzes:

Ja, en ik let erop
Ja, maar ik doe er weinig aan
Nauwelijks, het is vooral een spel

Kaa_pmw_Ede
Moderator

Stad Ede
Provincie/Land Netherlands
Kaa_pmw_Ede heeft 2354 posts gemaakt 2354
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Kaa_pmw_Ede aan de moderator van dit forum. Gepost op 17 februari 2008 -  21:54:19  Bekijk Kaa_pmw_Ede's persoonlijke forum pagina  Stuur Kaa_pmw_Ede een forum prive bericht  Bezoek Kaa_pmw_Ede's eigen webpagina  Klik om te kijken wat Kaa_pmw_Ede's MSN Messenger adres is.  Bekijk het Skype telefoon adres van Kaa_pmw_Ede Beantwoord deze post van Kaa_pmw_Ede met citaat [quote]
zeer zeker!

paddo hathi

Stad Zeddam
Provincie/Land Gelderland
paddo hathi heeft 512 posts gemaakt 512
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door paddo hathi aan de moderator van dit forum. Gepost op 17 februari 2008 -  22:07:41  Bekijk paddo hathi's persoonlijke forum pagina  Stuur paddo hathi een forum prive bericht  Bezoek paddo hathi's eigen webpagina  Klik om te kijken wat paddo hathi's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van paddo hathi met citaat [quote]
het zal wel per groep verschillen en afhankelijk zijn van de instelling van het leidingteam, maar ik denk dat er bij de meeste groepen echt wel een stukje opvoeding plaats vindt. Vooral het functioneren in groepsverband is een stukje opvoeding die ze niet snel ergens anders mee zullen krijgen.

paddo hathi's sig
the more you know, the less you need...

Paddo

Paddo heeft 2371 posts gemaakt 2371
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Paddo aan de moderator van dit forum. Gepost op 17 februari 2008 -  22:35:03  Bekijk Paddo's persoonlijke forum pagina  Stuur Paddo een forum prive bericht  Bezoek Paddo's eigen webpagina Beantwoord deze post van Paddo met citaat [quote]
Beetje een open-deur stelling. Het enige "spannende" zit 'em erin of je erwat mee doet, wat ontkennen dat hij bijdraagt aan opvoeding is zinloos.

Alle situaties waarin kinderen gekoppeld worden aan een volwassene die verantwoordelijkheid voor hem of haar draagt, zijn opvoedend.

Opvoeding is voor een groot gedeelte het afkijken van kinderen hoe volwassenen op hun gedrag reageren. Zijn ze het eens met het gedrag, doen ze of ze het niet gezien hebben (signaal naar kind: niet goed, maar ik zeg er niets van), of keuren ze het af, of bestraffen het zelfs. Hier kan iemand die de verantwoordelijkheid voor kinderen heeft niet aan onttrekken. Zelfs niet reageren wordt door kinderen geintepreteerd, en kan dus als opvoeding (foute welliswaar) gezien worden.

Paddo's sig
Unattended children will be sold as slave!

Fred29

Stad Tilburg
Provincie/Land Noord-Brabant
Fred29 heeft 1017 posts gemaakt 1017
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Fred29 aan de moderator van dit forum. Gepost op 18 februari 2008 -  10:53:03  Bekijk Fred29's persoonlijke forum pagina  Stuur Fred29 een forum prive bericht Beantwoord deze post van Fred29 met citaat [quote]
Idd Paddo, het is een open deur. De opvoeders zijn de ouders, maar opvoeding is een leerproces, het bijbrengen van waarden en normen. In dat opzicht doet Scouting daar aan mee. Groepsvorming, het opkijken naar oudste kinderen en leiding. Stuk kopiëer gedrag en dat de leiding daar sturing in brengt.
Je doet een klein beetje aan opvoeding. Maar ik denk dat het maar een heel klein deeltje is want het groepsgebeuren vindt natuurlijk voornl op school plaats. Tijdens pauzes en werken in groepjes.
En kinderen komen maar 2 uur per week, dat is natuurlijk erg weinig. En het mag ook geen doel zijn. Het belangrijkste, vind ik, dat ze het leuk hebben. Het is en blijft een hobby.

Dik P

Stad Katwijk
Provincie/Land Zuid-Holland
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 18 februari 2008 -  22:49:09  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Paddo
Beetje een open-deur stelling.

Toch wordt in forums vaak gezegd dat Scouting alleen een spel is. Sommigen krijgen al snel visioenen van de brave padvinder die stichtelijke levenslessen krijgt van de hopman. Volgens de uitslag van de enquete valt dat dus mee en blijft inderdaad: hoe ver gaat het.

Ik ben het daarin niet eens met Fred. Toevallig kwam op het Waterforum vandaag een oud topic Wat heeft Scouting met je gedaan bovendrijven. Zet zelf eens op een rijtje waar je door beinvloed bent. Waar staat Scouting dan: onder de school?

Jongeren gaan niet echt graag naar school en dan neem ook niet snel iets over. Leraren zijn geen rolmodellen en het is vooral ieder voor zich. Volgens mij leer je er meer van wat je niet moet doen dan van wat wel.

Scouting is opgezet voor opvoeding, dus als het werkt en de leden er van opsteken, waarom mag het dan geen doel zijn? Ik ben het wel met Fred eens dat het niet de lol mag verminderen, maar dat was ook juist de opzet van Scouting.

Het legt wel beperkingen op aan de leiding, want je moet opletten wat je doet. Vooral voor jongere leiders (en sommige oudere mannen) hebben daar nog wel eens problemen mee.

Paddo

[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Paddo aan de moderator van dit forum. Gepost op 18 februari 2008 -  23:14:29  Bekijk Paddo's persoonlijke forum pagina  Stuur Paddo een forum prive bericht  Bezoek Paddo's eigen webpagina Beantwoord deze post van Paddo met citaat [quote]
Dik,

dan ben ik bang dat je poll niet aansluit bij je info-behoefte.

De poll op het waterforum is:

Naar aanleiding van het topic over unniforumiteit en de reacties vroeg ik me af wat scouting met jou heeft gedaan!

Dingen als:

- De keuzes die je maakt(e)
- Je vrienden
- Je schoolkeuze
- Je vrijetijdsbesteding
- Je "rol" in de maatschappij dat ben jij
- Je denken-over-dingen-patroon

Zou ik graag van jullie willen horen!

Dit kun je niet aan jeugdleden vragen, en da's nou net de groep die momenteel interessant is. We hebben niets aan een enquete van het landelijk bureau die in 2020 aantoont dat jeugdleden sinds de milleniumwisseling minder hun schoolkeuze laten beinvloeden dan ervoor.

Het opvoeden mag misschien een doel zijn, maar (gelukkig definieer je opvoeden niet) is eigenlijk gewoon verplicht als je leiding wil geven. Een gedeelte van het leiding geven bestaat uit orde handhaven, en daar zit opvoeding in!

Oftewel: niemand kan deze vraag serieus met nee beantwoorden. De vraagstelling is zodanig open deur, dat je hier geen discussie over gaat krijgen, of serieuze input van andere leiding. Maar ik denk dat jij een diepere vraag eigenlijk bedoeld. Hoe ver ga je in opvoeden? Dit kan namelijk heel breed zijn. Er moet namelijk hedentendage steeds meer mogen. Beledigen is een recht voor cabaretiers, dus mogen mijn bevers het ook! Leg dat maar eens uit als ze mama weer een dikke Timon genoemd hebben!

Een discussie over wat wel en niet mag, kan interessant zijn, want rascisme, sexisme en openlijk afzetten tegen religie (vloeken e.d.) zijn de norm. Wat sta je wel toe en wat niet? Ga je "domme kinderen" die niet doorhebben dat ze hun eigen positie in de samenleving vernielen met domme opmerkingen/dom gedrag wel of niet wijzen op de schade die ze bij zichzelf(hun eigen imago) aanrichten? Of doe je liever niets, zodat de sociaal zwakke Lesley verzuipt in de maatschappij en daar alsnog afgeslacht wordt?

Ik zal eerst voor mezelf het antwoord geven, maar het is lastig. Want zijn mijn normen en waarden geschikt voor dat kind wat door iemand anders wordt opgevoed?

Kinderen mogen mij gebruiken om zich aan te spiegelen. Rascisme? Kan niet. Sexisme? Ahhh beetje humor moet kunnen! Ik heb geen bezwaar tegen vieze woorden. Noem het beestje bij de naam, en leuke bakken zijn we ook niet vies van. In het geval van religie worden we opeens wel serieus: vloeken mag niet! Ik hou niet bij wie zich eraan zou storen, maar dit is -wanneer je zelf wat ongerief ondergaat- onnodig kwetsen van mensen die wel religieus onderlegd zijn. En ik leg sommige kinderen wel eens uit dat hun gedrag op andere kinderen als "dom" overkomt.Daar gebruik ik overigens altijd parabels voor, nooit praktijksituaties.

Paddo's sig

Dik P

Stad Katwijk
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 19 februari 2008 -  22:23:43  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Dik, dan ben ik bang dat je poll niet aansluit bij je info-behoefte.
Ik heb geen info-behoefte, slechts nieuwsgierigheid. Ik had veel meer anti-opvoeders verwacht met discussie, maar de enquete geeft een duidelijk antwoord.

Dit kun je niet aan jeugdleden vragen, en da's nou net de groep die momenteel interessant is.
Maar het zijn toch Scouts in die poll? Natuurlijk: een fanatieke selectie en ouder want pas dan sta je er bij stil.

Maar ik denk dat jij een diepere vraag eigenlijk bedoeld. Hoe ver ga je in opvoeden?
Ja, maar de enquete ging dus twee stappen sneller dan ik verwacht had.
Daarbij gaat het niet alleen over de normen waar jij het over hebt, want dat zit bij Scouting meestal wel goed. In Scouting is vooral gezelligheid belangrijk en dat kan alleen als je elkaar ontziet.
Een ander deel van typische Scoutingopvoeding is het zelfstandig maken en daarvoor heeft Scouting een aantal trucs die voor leiders minder aantrekkelijk zijn en dus lastiger uit te voeren.

Want zijn mijn normen en waarden geschikt voor dat kind wat door iemand anders wordt opgevoed?
Een leider kan alleen zijn eigen normen voordoen, niet die van de ouders. Ouders moeten bepalen of die bij hen passen. Leiders worden voordurend op hun normen getest door de verkenners en dat is alleen vol te houden als je er vierkant achter staat, dus het je eigen normen zijn.

Dus hoe nu verder? De uitslag is duidelijk maar niemand legt uit hoe hij erop let. Over mijn belangrijkste punt, de zelfstandigheid, is elders al gediscussieerd dus dat hoeft hier niet herhaalt. Misschien weten sommigen nog pittige punten die ze beslist wel of niet onder scouting-opvoeding willen.

timon
Zeur Piet

Stad Hedel
Provincie/Land Gelderland
timon heeft 7163 posts gemaakt 7163
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door timon aan de moderator van dit forum. Gepost op 19 februari 2008 -  22:46:09  Bekijk timon's persoonlijke forum pagina  Stuur timon een forum prive bericht  Bezoek timon's eigen webpagina  Klik om te kijken wat timon's MSN Messenger adres is.  Bekijk het Skype telefoon adres van timon Beantwoord deze post van timon met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Dik P

Dik, dan ben ik bang dat je poll niet aansluit bij je info-behoefte.
Ik heb geen info-behoefte, slechts nieuwsgierigheid. Ik had veel meer anti-opvoeders verwacht met discussie, maar de enquete geeft een duidelijk antwoord.
Mmmmmm,
aar dan heb je de vraag verkeerd gesteld als je een discussie wilt hebben. Op deze vraag kun je alleen maar bevestigend beantwoorden.
In Scouting zit opvoeding, net zoals dit bij iedere vereniging zit.

De discussie komt volgens mij pas los als je gaat vragen wat mensen onder het goed opvoeden van je leden verstaat.

Ik denk dat hier de meningen nogal heel erg over kunnen verschillen.

timon's sig
...The only thing we take are pictures and we only leave footsteps...

Paddo

[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Paddo aan de moderator van dit forum. Gepost op 19 februari 2008 -  23:05:48  Bekijk Paddo's persoonlijke forum pagina  Stuur Paddo een forum prive bericht  Bezoek Paddo's eigen webpagina Beantwoord deze post van Paddo met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Dik P

[quote]Want zijn mijn normen en waarden geschikt voor dat kind wat door iemand anders wordt opgevoed?

Een leider kan alleen zijn eigen normen voordoen, niet die van de ouders. Ouders moeten bepalen of die bij hen passen. Leiders worden voordurend op hun normen getest door de verkenners en dat is alleen vol te houden als je er vierkant achter staat, dus het je eigen normen zijn.

Dus hoe nu verder? De uitslag is duidelijk maar niemand legt uit hoe hij erop let. Over mijn belangrijkste punt, de zelfstandigheid, is elders al gediscussieerd dus dat hoeft hier niet herhaalt. Misschien weten sommigen nog pittige punten die ze beslist wel of niet onder scouting-opvoeding willen.

Dik, eigenlijk bedoel ik het omgekeerde. Stel: ik heb een afwijkende (c.q. controversiele) norm of waarde, hoe ga ik daarmee om naar mijn jeugdleden? Het is heel moeilijk om bij jezelf afwijkende normen en waarden vast te stellen, daar zal normaliter je omgeving je op attent moeten maken.

Voorbeeld 1
Leiding X wordt bekeerd tot een wat minder positief bekend staande afsplitsting van de gewone Christelijke Kerk. Ze zijn nogal anti-"mensen die op hetzelfde geslacht vallen". Deze leider start onder zijn explo's daar discussies over. (zijn manier van opvoeden, dus....) Deze leider had helaas de vasthoudendheid van een Jehova, en tot enkele jaren na zijn vertrek bleven jeugdleden met allerlei vragen zitten. Onder andere zonde en hel werden in dat geloof op een nogal afwijkende manier "angstaanjagend" de kop in gedrukt.

Voorbeeld 2
Explorerleiding Y is overtuigd homosexueel. Na een avondje pilsen rond een kampvuur komt dit natuurlijk ter sprake bij de explorers. Er wordt open over gesproken, met leiding Y erbij. Het gesprek gaat eigenlijk verder wat je als leiding moet doen, maar onder het mom van "misschien help ik iemand uit de kast komen" (=bedoeld als opvoeding) worden de zaken wel erg expliciet besproken, en ontstaat mede door de alcohol een ongebruikelijk sfeertje. Enkele jeugdleden die melding maken van dokters-spelletjes in het verleden, wordt verteld dat dat misschien (bi)sexuele gevoelens zijn.

Deze persoon is inmiddels geen leiding meer. Er zat absoluut geen kwade bedoeling in zijn "opvoeding", maar ik ben bang dat veel mensen hier niet om kunnen lachen...

Voorbeeld 3
Een leider van de zeeverkenners die gelooft in religieuze/spirituele zaken, wil indruk maken op zijn kids (scoutsleeftijd) en doet onder het mom van "ik zal jullie wel eens iets laten zien (opvoedend!) een sessie glaasje draaien...

In alledrie de gevallen heeft de leiding in hun enthousiasme kinderen normen en waarden bijgebracht die mainstream gezien niet wenselijk zijn.

Paddo's sig

Dik P

Stad Katwijk
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 20 februari 2008 -  21:37:20  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Dik, eigenlijk bedoel ik het omgekeerde. Stel: ik heb een afwijkende (c.q. controversiele) norm of waarde, hoe ga ik daarmee om naar mijn jeugdleden?
Je bedoelt eigenlijk hoe voorkom je verkeerde opvoeding. Voor een deel kan dat niet. Er is leiding die gevaarlijk pioniert, bij te harde wind laat zeilen, kortom: aan alle goede dingen zit onvermijdelijk het risico dat het verkeerd gebruikt wordt

Nu begrijp ik ook wat je bedoelde met de definitie van opvoeding. Voor Scouting is dat: de Scoutwet + zelfstandigheid. Vanaf het begin heeft Scouting neutraal gestaan tegen maatschappelijke, politieke of godsdienstige opvattingen zolang ze niet in strijd zijn met de scoutwet. Daar moeten leiders zich aan houden.
Ik heb in de praktijk aangehouden dat alle verkenners alles wat je zegt thuis kunnen doorvertellen zonder dat je er problemen mee kijgt. Dat legt dus beperkingen op.

Belangrijk is ook de zelfstandigheid. BP vond dat verkenners moesten leren om een zaak van diverse kanten te bekijken en daarna zelf te besluiten, los van de kudde of leiders. Als je ze dat leert, dan raken ze ook niet van slag van een vreemde mening. Ik zou het ook niet goed vinden dat een leider nooit eens stevig een discussie kan aangaan, zolang hij dat maar als discussie tussen gelijken doet en niet als het opleggen van je mening als leider.

In alledrie de gevallen heeft de leiding in hun enthousiasme kinderen normen en waarden bijgebracht die mainstream gezien niet wenselijk zijn.
Die mainstream kun je niet als norm gebruiken. Jij gaat ook tegen de mainsteam in van grofheid en (neem ik aan) moslim-haat. Er waren ooit hoplieden die homo's verdedigden toen ze mainstream nog viezerikken waren en op gemopperd werd zoals jij bij Explorerleiding Y. Leiding X is in sommige zwaar-christelijke gemeenten de mainstream en in Katholieke groepen de officiele kerkelijke lijn (niet zo met hel en zonde).
Dus wat is goed en wat is fout?

Dat voorkom je door je te beperken tot de Scoutwet en zelfstandigheid. Scouting heeft ook nooit meer gepretendeerd. Daar heeft niemand problemen mee en heb je je handen vol aan.

Dik P

Stad Katwijk
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 24 februari 2008 -  22:07:00  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Nog wat aanvulling:
- Met de wet bedoeld ik de oude. Niet dat de nieuwe slecht is, maar de oude is duidelijker
- Natuurlijk is de wet óók een open deur. Wie is het daar nou niet mee eens? Dus dat deel van de opvoeding is niet moeilijk. Gewoon doen wat je goed vindt.
- In Scouting moet die opvoeding min of meer automatisch gaan, dus zonder dat je de wet uit gaat puzzelen en bewust in je programma gaat stoppen. Of dat beter is dat RAP (dit dat wel doet) weet ik niet, maar met amateurleiders kan het niet anders. Eigenlijk net als de ouders het doen dus.
- Opvoeding in zelfstandigheid is lastiger, omdat je je daarbij als leider opzij moet zetten en dat gaat tegen de natuur in. Daar zou Scouting wel wat meer aan kunnen doen, om "bijzonder" te zijn.

Bekijk het onderwerp: de it-organisatie bij scouting nederland Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Stickers 100% scout ook te bestellen?  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg