| Schrijver |
Onderwerp  |
|
|
mitcheleijkemans
Eindhoven
Noord-Brabant
286
|
Gepost op 20 juli 2010 : 13:04:38
|
Beste Forummers,
Het is bekend dat op de JubJam100 er gestemd zal worden over de nieuwe speltaktekens. Zo komen er nieuwe speltaktekens voor bevers, welpen, scouts, explorers, roverscouts, maar ook komt er een speltakteken voor bestuurders.
Maar weet iemand of deze ontwerpen al ergens te bekijken zijn?
Groeten, Mitchel
|
|
|
|
 |
|
Jacala_GD
Alkmaar
Noord-Holland
408
|
Gepost op 20 juli 2010 - 13:35:43
|
Zoals bekend? Ik weet van niks. Toch vreemd, aangezien ik netjes sta ingeschreven als ambassadeur en welpenleider. Wie gaan er eigenlijk stemmen?
|
|
|
|
|
|
 |
|
MarcoV
Borculo
Gelderland
73
|
Gepost op 20 juli 2010 - 13:53:39
|
Voor mij is dit ook nog nieuw. Na even kijken zag ik op de website van de scoutshop een nieuwsbericht dat de nieuwe speltaktekens in september verwacht worden. Maar hier staat niks over een stemming bij de jubjam100.
Voor de kaboutergroepen die netjes in september over willen naar de welpen is dit weer een extra drempel. Bij ons stond in de planning om de kinderen de speltaktekens cadeau te doen, maar als een paar weken na de overgang nieuwe insignes uitkomen is dit ook vrij zinloos
|
|
|
|
|
|
 |
|
Keesie
Moderator
Nijkerk
Gelderland
2684
|
Gepost op 20 juli 2010 - 14:25:02
|
Als er op de website van de Scoutshop staat dat de speltaktekens in spetember beschikbaar zijn, lijkt het mij sterk dat er op de Jubjam over gestemd kan worden. Die dingen moeten ook nog gemaakt worden...
|
|
|
|
| "Als je niet doet wat je doen wilt is dat zonde van je tijd" (Tröckener Kecks) |
|
|
 |
|
MarcoV
Borculo
Gelderland
73
Aangepast
|
Gepost op 20 juli 2010 - 14:27:43
|
Zou een aanpassing van de speltaktekens trouwens niet ook door de landelijke raad moeten? of is dit al gebeurd? Zo ja, dan zou er toch ook al een ontwerp bekend moeten zijn.
|
|
|
|
|
|
 |
|
mitcheleijkemans
Eindhoven
Noord-Brabant
286
|
Gepost op 20 juli 2010 - 14:29:32
|
Ik las er iets over op roverscouts.nl, vandaar dat ik het me afvroeg. De informatie over september was mij inderdaad ook bekend, daarom vind ik het gedoe rondom de JubJam100 al zo vreemd.
|
|
|
|
|
|
 |
|
mitcheleijkemans
Eindhoven
Noord-Brabant
286
|
|
 |
|
timon
Zeur Piet
Hedel
Gelderland
6794
|
|
 |
|
mitcheleijkemans
Eindhoven
Noord-Brabant
286
|
Gepost op 20 juli 2010 - 15:34:41
|
Ik heb er nog geen plaatjes van online gezien, hiervoor excuses.
Op www.scouting.nl vond ik het volgende:
Kwalificatietekens De verworven competenties binnen Scouting Academy zijn zichtbaar op het uniform. Net als nu worden de tekens boven de rechter borstzak gedragen. De kwalificatietekens worden vierkant, met een blauwe achtergrond. Elke competentie krijgt een symbool, waaraan je kunt zien welke competentie de drager beheerst. Dit zullen (onder meer) de competenties leidinggevende, teamleider, groepsbestuurder en trainer zijn. De symbolen zullen typisch Scouting zijn. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het ontwerp. Als de eerste ontwerpen beschikbaar zijn zullen deze gepresenteerd worden in de Scouting Academy Nieuwsbrief of @-scout.
|
|
|
|
|
|
 |
|
chefjohn
Nijmegen
Gelderland
317
|
Gepost op 20 juli 2010 - 19:48:10
|
en denken ze bij SN dat ik straks alle oude van uniform trek en de nieuwe er op naai??
|
|
|
|
|
|
 |
|
Jacala_GD
Alkmaar
Noord-Holland
408
|
Gepost op 20 juli 2010 - 20:00:49
|
Net zoals ze verwachten dat iedereen per direct een nieuwe blouse koopt en alles daarop naait zeker. 
Ik denk dat ze wel wat realistischer zijn dan dat. De oude zijn niet meer verkrijgbaar, dus die nieuwe speltaktekens komen er vanzelf in. Net als de blouses. Of je moet natuurlijk nu gaan hamsteren en de scoutshop leeg kopen.
|
|
|
|
|
|
 |
|
mitcheleijkemans
Eindhoven
Noord-Brabant
286
|
Gepost op 20 juli 2010 - 21:40:55
|
Het zal langzaam gaan. Wel krijgen alle mensen die vanaf nu bevoegdheden halen de nieuwe badges, mensen die hun tekens al hebben kunnen op vertoon van hun certificaat bij de ScoutShop de nieuwe natuurlijk kopen.
En er zijn wel scouts die direct een Scoutfit aanschaffen en alles overzetten. Scouts zoals ik.
|
|
|
|
|
|
 |
|
Jacala_GD
Alkmaar
Noord-Holland
408
|
Gepost op 20 juli 2010 - 22:36:47
|
Dan ben je niet de enige, hoor. Ik heb in april een nieuwe scoutfit gekocht en de boel overgezet. De reden was voor mij vrij simpel: die nieuwe stof is dunner en luchtiger, dat draagt een stuk beter dan de oude blouse. Die lummels voor de mouwen zijn ook handig, plus dat ik het veel minder warm heb. Nu draag ik het zelfs met de warmere opkomsten, voorheen had ik dan het T-shirt van de groep aangetrokken. Het heeft ook wat te maken met mijn voorbeeldfunctie. Een derde van onze welpen loopt er inmiddels in. Ik vind het dan wel zo netjes dat tenminste één persoon van het leidingteam hetzelfde draagt. De rest volgt wel via natuurlijk verloop.
Nu moet ik wel aantekenen dat ik de tweede leidinggevende ben van onze groep die een nieuwe blouse heeft gekocht. En dat die ander geen keus had omdat die sinds één seizoen meedraait. Maar goed, de rest volgt wel... (ooit)
Ik vind het wel jammer dat sommige mensen een hang naar het verleden lijken te hebben. Om een voorbeeld te geven: toen iemand van SN bij ons aan de jongerentak vroeg hoe wij tegenover het nieuwe uniform stonden, antwoordde er eentje (die ook leiding is) resoluut: "Wat een ****ing bullshit!"... terwijl hij nog nooit een nieuwe blouse in z'n handen gehad had. Om even aan te geven dat niet iedereen je mening deelt.
Zelf ben ik wel benieuwd naar de vernieuwingen. Ik hoop op verbeteringen en ook de nieuwe welpenboeken (voor zover verkrijgbaar) zien er goed uit. Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar de nieuwe speltaktekens. Heb je er toevallig al iets van gezien, of moet dat allemaal geheim blijven tot september?
|
|
|
|
|
|
 |
|
david.jansen
Leiden
Netherlands
2001
|
Gepost op 25 juli 2010 - 11:47:23
|
Ik vind het vooral jammer dat je blijft veranderen. Eerst nieuwe scoutfit, redelijk deel van de dolfijnen draagt nu nieuwe blouse. Dan gaan we overstappen naar welpen-thema. Hopelijk met nieuwe speltaktekens, want ik zou het zonde vinden als we eerst de oude moeten uitdelen en dan tijdje later de nieuwe. Nieuwe insignes? Geen idee wanneer die verschijnen, en waarin je die zal kunnen vinden, want in boek voor de welpen staat alleen een voorbeeld, dus vermoedelijk staan ze in het boek voor de leiding wat later dit jaar uitkomt. Maar ja, wachten tot alle veranderingen afgerond zijn en dan alles in 1x overzetten gaat ook niet, want waar haal je oude blousen etc nog vandaan in afwachting van voltooiing van de rest? Over stemmen tijdens de Jubjam heb ik ook niets gehoord. Zou ook erg fout zijn; stemmen gebeurd in de landelijke raad, maar die bemoeit zich niet vaak met details, daar is meer een principe-besluit genomen dat er nieuwe tekens komen als onderdeel van nieuwe spelvisie. Als men dan leden wil laten stemmen, waarom dan niet een enquete onder alle leden, zoals met de scoutfit? Dat was nou net zo'n mooie ontwikkeling, dat men dingen echt aan de leden ging voorleggen, en dat er ook echt geluisterd is naar de uitkomst. zo iets creert draagvlak. Vage stemmingen en geheimhouden leidt juist tot weerstand.
|
|
|
|
Saga/David
|
|
|
 |
|
Tursiops
142
|
|
 |
|
joanne
den helder
Noord-Holland
78
|
Gepost op 15 augustus 2010 - 23:46:52
|
ik vind zelf de vernieuwingen en veranderingen erg doorslaan, en zal persoonlijk ook dus niet de scoutfit of nieuw speltak teken aanschaffen. ben momenteel alleen stamlid, en heb nog een bevertrui,welpenblousche en zeeverkenners blousche in me huidige maat (zelfs iets te groot) in de kast liggen dus mocht ik ooit weer leiding worden zal ik er ook geen hoeven aan te schaffen *bhv als landscout bloushe maar die zal ik dan in de oude vorm proberen te regelen)
ik denk dat het aardig lang gaat duren voor het grotendeel van alle leden in het nieuwe scoutfit met nieuwe insignes lopen
|
|
|
|
| beoordeel niemand op het uiterlijk maar op het innerlijk |
|
|
 |
|
tomvanlamoen
Boxtel
Noord-Brabant