Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Speltakken  Bevers  

Ouders als Leiding.

Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Bekijk het onderwerp: Programmas; Database Beveruitstapjes! Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Programma: Wat deden jouw Bevers dit weekend?  

Pekelaar

Pekelaar heeft 3 posts gemaakt 3
Gepost op 30 april 2013 :  14:44:34  Bekijk Pekelaar's persoonlijke forum pagina  Stuur Pekelaar een forum prive bericht  Beantwoord deze post van Pekelaar met een citaat [quote]
Hallo allemaal!

Onze vereniging is op zoek naar nieuwe leidinggevenden, met name voor de Bevers. We overwegen om ook ouders aan te spreken.

Wie heeft er ervaring met ouders als leiding?
Negatief? Positief?

Graag hoor ik jullie verhalen.

_Ari

Stad Alkmaar
Provincie/Land Noord-Holland
_Ari heeft 337 posts gemaakt 337
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 30 april 2013 -  15:11:02  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Ik heb wisselende ervaringen, vooral met welpenleeftijd. Sommige ouders kunnen zaken goed gescheiden houden (tijdens opkomsten zijn ze leiding en dus geen ouders), maar andere ouders hebben daar wat meer moeite mee. Een positief voorbeeld: een ouder die ook welpenleiding was, maar zich niet bemoeide met z'n eigen zoon. Dus als die zoon gecorrigeerd werd dan hield hij zich afzijdig. Ook achteraf, als het kind het er niet mee eens was, dan moest het kind daarvoor bij de betreffende leid(st)er zijn en niet bij z'n vader. Dat werkte best goed.

Een negatiever voorbeeld, kinderen die naar hun ouders trekken waarop ouders partij kiezen. Die trekken daarmee het gezag van de rest van de leiding onderuit. Zo werd ik eens in het bijzijn van de welpen gecorrigeerd door een leidster nadat ik haar dochter had aangesproken op haar gedrag - 'want ze heeft ADHD dus ze kan er niks aan doen dat ze slecht luistert en daar mag jij haar niet op aanspreken'. Gelukkig is dit een vrij extreem voorbeeld, maar het geeft wel een beeld van wat je tegen kunt komen. Ik vermoed dat dit bij bevers minder zal spelen dan bij oudere leeftijden. Daar krijg je ook te maken met het oordeel van de andere jeugdleden.

Belangrijk is dat je van tevoren verwachtingen uitspreekt met potentiële leiding. Hoe kijkt het huidige team er tegenaan? Wat verwacht je van hen tijdens opkomsten? Hoe gaan zij om met hun eigen kind? Sommige ouders kiezen ervoor om zich niet te bemoeien met hun eigen kind, dat is dan een taak van de rest van 't team. Denk ook aan de praktische zaken: waar is hun kind tijdens een voor- of nabespreking en wie let er op het kind? Hoe zit het met vergaderingen, wanneer zijn die en verwacht je hun aanwezigheid? Misschien open deuren, maar je schept wel direct duidelijkheid. Houd trouwens ook in je achterhoofd wat een ouder gaat doen op het moment dat zijn/haar kind stopt of overvliegt naar de volgende speltak. Zo voorkom je vervelende verrassingen.

Ik heb ook wel eens van bevergroepen gehoord die ouders bij toerbeurt lieten meedraaien, en alleen tijdens de opkomst als helpende handjes. Dat kan ook een optie zijn als ouders wel willen helpen (en dat is bij bevers vaak zo) maar de stap naar volledig leid(st)er wat te groot vinden. Daarmee ligt de belasting en verantwoordelijkheid bij het leidingteam terwijl je wel meer handjes hebt. Handig als je team goed functioneert en je hebt minder risico's van stoppende ouders (want je hebt er meer). Nadeel is wel dat je geen directe opvolging hebt als huidige teamleden stoppen.

Pekelaar

[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Pekelaar aan de moderator van dit forum. Gepost op 30 april 2013 -  19:41:40  Bekijk Pekelaar's persoonlijke forum pagina  Stuur Pekelaar een forum prive bericht Beantwoord deze post van Pekelaar met citaat [quote]
Dank voor je antwoord.
Nog meer mensen met ervaringen en/of tips?

wildkampeerder
leunstoel akela

Stad Oude Sluis
wildkampeerder heeft 1174 posts gemaakt 1174
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door wildkampeerder aan de moderator van dit forum. Gepost op 01 mei 2013 -  05:37:43  Bekijk wildkampeerder's persoonlijke forum pagina  Stuur wildkampeerder een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van wildkampeerder Beantwoord deze post van wildkampeerder met citaat [quote]
Alleen als het niet anders kan.

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met ouders als leidinggevenden
Ze zijn handig als limonadeleiding, kookstaf en andere bezigheden maar hebben voor de rest geen flauw benul wat scouting eigenlijk is en kunnen er vaak ook geen inhoud aan geven.

djpamm34

Stad Eindhoven
Provincie/Land Noord-Brabant
djpamm34 heeft 140 posts gemaakt 140
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door djpamm34 aan de moderator van dit forum. Gepost op 02 mei 2013 -  21:13:54  Bekijk djpamm34's persoonlijke forum pagina  Stuur djpamm34 een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van djpamm34 Beantwoord deze post van djpamm34 met citaat [quote]
Een negatiever voorbeeld, kinderen die naar hun ouders trekken waarop ouders partij kiezen. Die trekken daarmee het gezag van de rest van de leiding onderuit. Zo werd ik eens in het bijzijn van de welpen gecorrigeerd door een leidster nadat ik haar dochter had aangesproken op haar gedrag - 'want ze heeft ADHD dus ze kan er niks aan doen dat ze slecht luistert en daar mag jij haar niet op aanspreken'. Gelukkig is dit een vrij extreem voorbeeld, maar het geeft wel een beeld van wat je tegen kunt komen. Ik vermoed dat dit bij bevers minder zal spelen dan bij oudere leeftijden. Daar krijg je ook te maken met het oordeel van de andere jeugdleden.

Ik heb zelf ook bewust gekozen voor een andere groep.
Mijn dochter(6 bever en wordt over 8 dagen 7) gaat aan mijn hangen,daarnaast heeft zij ADHD ze kan ook niet altijd even goed luisteren,maar ze probeert ook uit.Als ze dan op haar gedrag gecorrigeerd wordt,dan zal het wel terecht zijn.maar dan gaat ze weer aan mij hangen en klagen.
Ik heb daar zo geen zin in,dus vandaar dat ik in een andere groep zit.Ik krijg dan van mensen te horen,is het niet fijn als jullie niet in dezelfde groep zitten?

Dan is mijn antwoord nee,juist heel fijn.

_Ari

Stad Alkmaar
_Ari heeft 337 posts gemaakt 337
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 02 mei 2013 -  22:21:36  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
't Zou op zich wel kunnen, als je zelf aan een andere speltak leiding geeft dan waar je kind zit. Maar Wildkampeerder snijdt wel een goed argument aan: ouders hebben vaak niet zo'n besef van wat scouting eigenlijk inhoudt. Ze hebben vaak een beeld van spelletjes spelen, kamperen, fikkie stoken, dingen bouwen en ravotten in het bos. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je zult mensen van buiten (net als niet-ouders) daar goed in moeten begeleiden.

richardjager
EX EM RA71

Stad landgraaf
Provincie/Land Limburg
richardjager heeft 1126 posts gemaakt 1126
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door richardjager aan de moderator van dit forum. Gepost op 02 mei 2013 -  23:36:02  Bekijk richardjager's persoonlijke forum pagina  Stuur richardjager een forum prive bericht  Bezoek richardjager's eigen webpagina  Klik om te kijken wat richardjager's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van richardjager met citaat [quote]
mijn vrouw en ik geven al jaren leiding bij verschillende speltakken. Ook aan onze eigen kinderen. We hebben van jongs af aan de afspraak met de kinderen op scouting zijn wij niet jullie ouders maar leiding. Wij spreken ook onze eigen kinderen aan op hun gedrag. Maar niet strenger of minder streng als bij andere.

Gaat al jaren goed. Toen ze nog bij de welpen zaten wisten de welpen niet eens dat wij ouders waren. Bij de scouts waar de jongste nu bij zit weten ze het wel maar daar zijn we geen staf en scouts komen nu bij ons thuis omdat ze vriendje zijn met onze jongste zoon.

De oudste zit nu bij de explo's waar wij nu beiden staf zijn. Dat levert geen problemen op.
De andere staf en explo's zeggen alleen af en toe dat ze zijn ouders gaan bellen omdat hij zich niet kan gedragen. Wij staan er dan naast.

Je moet dat duidelijk scheiden. Niet alleen als ouder maar de kinderen ook. en als dat kan levert dit geen probleem op. Lukt dit niet dan krijg je wel problemen zoals hierboven beschreven.

richardjager's sig
Life is a B#tch en than you marry 1

praeses

praeses heeft 1947 posts gemaakt 1947
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 03 mei 2013 -  12:43:47  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
Mee eens Richard, geen enkel probleem mits duidelijkheid wordt geschapen.
Ouders zonder scoutingervaring is een irrelevant argument wat wordt gebruikt om het gewoon niet te willen vanwege inkijk, verlies aan invloed, etc.
Leiding van buitenaf heeft ook niet altijd scoutingervaring en die neem je graag aan.
Dus ik zie geen enkel bezwaar tegen ouders als leiding.
Maar als je dat als ouder niet kan handelen moet je het niet doen. Als je als groep het niet kan handelen wordt het tijd daar wat aan te doen.

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

Pekelaar

[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Pekelaar aan de moderator van dit forum. Gepost op 03 mei 2013 -  17:50:52  Bekijk Pekelaar's persoonlijke forum pagina  Stuur Pekelaar een forum prive bericht Beantwoord deze post van Pekelaar met citaat [quote]
Genoeg stof tot nadenken in ieder geval!
Dank voor jullie input, altijd fijn om verschillende standpunten en inzichten te zien.

Tursiops

Tursiops heeft 616 posts gemaakt 616
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Tursiops aan de moderator van dit forum. Gepost op 03 mei 2013 -  20:37:29  Bekijk Tursiops's persoonlijke forum pagina  Stuur Tursiops een forum prive bericht Beantwoord deze post van Tursiops met citaat [quote]
Op zich weinig ervaring met ouders als staf, wel als kookstaf. Daar is het ons altijd prima bevallen. Wel gingen we dan altijd (ruim) voor het kamp met die ouders rond de tafel zitten om de verwachtingen te bespreken. Onderwerp van gesprek was dan ook of hun eigen kind het kamp anders zou ervaren omdat hun ouder(s) mee waren, en hoe dit eventueel te voorkomen. Heeft bij ons altijd prima gewerkt.

Dik P

Stad Katwijk
Provincie/Land Zuid-Holland
Dik P heeft 4253 posts gemaakt 4253
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Dik P aan de moderator van dit forum. Gepost op 03 mei 2013 -  21:45:55  Bekijk Dik P's persoonlijke forum pagina  Stuur Dik P een forum prive bericht Beantwoord deze post van Dik P met citaat [quote]
Toch geloof ik dat het voor de scout zelf minder leuk is. Het is juist de bedoeling dat hij bij scouting zijn eigen, ander leven heeft, zonder dat weeeer die ouder meekijkt. Hoe goed bedoeld, hoe vriendelijk ook, het gaat er juist om dat hij het nou eens helemaal zelf moet doen.
Voor scouts tenminste, voor welpen en Bevers is dat misschien anders.

Wietse

Stad Rijswijk
Provincie/Land Zuid-Holland
Wietse heeft 140 posts gemaakt 140
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Wietse aan de moderator van dit forum. Gepost op 07 mei 2013 -  10:23:03  Bekijk Wietse's persoonlijke forum pagina  Stuur Wietse een forum prive bericht  Bezoek Wietse's eigen webpagina  Stuur Wietse een Yahoo! bericht Beantwoord deze post van Wietse met citaat [quote]
Ik ben samen met mijn vrouw ook zo binnen gerolt.
Er was Beverleiding tekort toen mijn oudste bij de Bevers kwam. Mijn vrouw was oud lid en werd al snel gevraagd te helpen, tijdens zomerkamp werd ik ook gestrikt.
We hebben het ouder en leiding zijn altijd goed gescheiden kunnen houden, onze kinderen noemden ons ook vanaf het begin van de opkomst tot na het afsluiten bij onze Bever namen. En als er wat was met een van onze kids, dan lieten we de andere leiding het vaak oplossen (gevallen, ruzietje, etc.). Dat hadden we ook zo afgesproken.

Het kan dus echt goed gaan, ik zou alleen wel heel goed kijken welke ouders je vraagd. Wij hebben ook wel is ouders meegevraagd als hulp tijdens een Duinenmars, met wisselend resultaat. Sommige ouders gaan super, andere laat je de volgende keer liever thuis.

Misschien is dat nog wel een goed idee, als je bij een grote opkomst of een opkomst buiten de deur extra begeleiding nodig hebt, vraag dan ouders mee van wie je verwacht dat het wel gaat klikken. Je zit dan nergens aan vast en kan ze stiekem alvast uit proberen als leiding ;p.
Gaat het goed en is het gezellig vraag je ze of ze vaker willen komen helpen. Was het nou niet wat je gehoopt had, bedank je ze hartelijk voor de hulp die ene keer en klaar lol.

Bekijk het onderwerp: Programmas; Database Beveruitstapjes! Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: Programma: Wat deden jouw Bevers dit weekend?  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg