Het Scouting Forum
Gebruikers naam
Wachtwoord
Bewaar wachtwoord

Inloggen
Wachtwoord vergeten?

Alle onderwerpen  Jamboree - Nationaal en Internationaal  Wereld Jamboree 2015  

De deelnemerskosten van WJ2015

Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Schrijver Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: WJ2015....  vs straling  

Sophia

Stad Delft
Provincie Zuid-Holland
Sophia heeft 585 posts gemaakt 585
Gepost op 21 juni 2013 :  20:30:25  Bekijk Sophia's persoonlijke forum pagina  Stuur Sophia een forum prive bericht  Beantwoord deze post van Sophia met een citaat [quote]
Geachte forummers, die kinderen hebben in de WJ gerechtigde leeftijd. Vandaag heeft mijn dochter een brief en folder ontvangen van de WJ2015 te Japan. De deelnemerskosten zijn 3895 euro. Het is voor mij en mijn man een onbetaalbare droom. Tevens is die droom financieel onbereikbaar.

En hoe zijn de prijzen als IST-er. In de wandelgangen heb ik de prijs van 1500 euro vernomen. Dan moet je ook nog even zelf de vliegtuigtickets betalen, midden in het hoogseizoen. Mijn schatting is dat ik als Ist-er 3000 euro kwijt ben.

Hoe denken jullie erover, hoe men dit moet financieren in deze onzekere tijd?

Jaeder

Stad Nieuwegein
Provincie/Land Utrecht
Jaeder heeft 1801 posts gemaakt 1801
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Jaeder aan de moderator van dit forum. Gepost op 21 juni 2013 -  20:58:23  Bekijk Jaeder's persoonlijke forum pagina  Stuur Jaeder een forum prive bericht  Bezoek Jaeder's eigen webpagina Beantwoord deze post van Jaeder met citaat [quote]
(afgezien van dat religieus,politiek geïnspireerde logo...)

Het hangt er vanaf of je dat als je geld voor een IST'er wilt hebben, of voor een deelnemer.

Bij een deelnemer kun je sparen met bijbaantjes, klussen, acties, rapportgeld, etc. Je ziet best wel veel van dit soort initiatieven richting de WJ's. Maar 4000 euro is desalniettemin een hele hoop sparen. Daar zal toch wel wat geld van papa en mama bij moeten.

Voor een IST'er is het een kwestie van overwerken, minder geld aan andere zaken uitgeven en veel tijd investeren.

Het is toch mijn observatie dat mensen in veel gevallen best nog wel geld laten liggen. Het is alleen de vraag of je wat soberder wilt leven voor een WJ...

_Ari

Stad Alkmaar
Provincie/Land Noord-Holland
_Ari heeft 336 posts gemaakt 336
21 juni 2013 -  21:58:07 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 21 juni 2013 -  21:53:49  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Rekensommetje: 3900 euro gedeeld door nog 24 maanden is ruim 160 euro in de maand (of 40 per week). Dat is inderdaad een pittige uitdaging voor iemand die nu tussen 12 en 16 jaar oud is. Of het haalbaar is zal afhangen van de motivatie en persoonlijke (financiële) omstandigheden. Zoals Jaeder noemt zijn er mogelijkheden tot het zoeken van sponsors in de eigen omgeving.

Stukje uit de veelgestelde vragen op wj.scouting.nl:
Een wereld jamboree is niet duur, maar kost veel geld. Maar voor dat geld krijg je dan ook erg veel terug. Bijvoorbeeld ca. 30 dagen aan leuke activiteiten tijdens de voorbereidingsweekenden, het contingentskamp, de voor/nareis, en de WJ zelf. Deze WJ kost extra veel geld, doordat deze in Japan wordt gehouden. De kosten van de vliegtickets maken een groot deel uit van de deelnemersbijdrage van een jeugddeelnemer of TS/CS-lid. Verder is Japan een duur land, waardoor ook het organiseren van een WJ veel kost. Bedenk dat er een tentenstad met alle voorzieningen voor 30.000 deelnemers gebouwd moet worden. Ook betaalt een westerse deelnemer een hogere bijdrage dan een deelnemer uit een derde wereld land. Hierdoor wordt het voor die deelnemers iets makkelijker om ook naar de WJ te komen.
De WJ is een unieke ervaring, die je als jeugddeelnemer maar 1 keer kunt meemaken. Het lijkt dat het veel geld kost. Wat het kostte ben je echter snel vergeten. Je ervaringen en je vrienden van over de hele wereld vergeet je nooit meer!

Kort samengevat: de WJ kost veel geld omdat de vliegtickets naar Japan veel kosten, Japan een duur land is, er een compleet WJ-terrein voor 30.000 mensen gebouwd moet worden en omdat wij als land uit de eerste wereld extra veel betalen zodat deelnemers uit armere landen minder hoeven te betalen en zo makkelijker kunnen deelnemen (solidariteits-dingetje).

Je moet zelf de keuze maken of je dit er voor over hebt. Veel WJ-gangers zullen hierop 'ja' antwoorden, maar het is een keuze die je zelf moet maken. Want het bedrag is zeker niet mals.

Voor IST wordt het bedrag van € 1.210,-. genoemd, daar komen echter de vliegreis en eventuele voor- en nareis (zelf regelen) nog bij. Troepstaf betaalt € 2.925,- inclusief vliegreis en voor- of nareis in Japan.

wildkampeerder
leunstoel akela

Stad Oude Sluis
wildkampeerder heeft 1174 posts gemaakt 1174
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door wildkampeerder aan de moderator van dit forum. Gepost op 21 juni 2013 -  23:36:45  Bekijk wildkampeerder's persoonlijke forum pagina  Stuur wildkampeerder een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van wildkampeerder Beantwoord deze post van wildkampeerder met citaat [quote]
Helaas word scouting op deze manier een hobby voor de happy few...

timon
Zeur Piet

Stad Hedel
Provincie/Land Gelderland
timon heeft 7163 posts gemaakt 7163
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door timon aan de moderator van dit forum. Gepost op 22 juni 2013 -  09:25:22  Bekijk timon's persoonlijke forum pagina  Stuur timon een forum prive bericht  Bezoek timon's eigen webpagina  Klik om te kijken wat timon's MSN Messenger adres is.  Bekijk het Skype telefoon adres van timon Beantwoord deze post van timon met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door wildkampeerder

Onzin. Dat de WJ niet voor iedereen haalbaar is betekend niet dat Scouting nu maar voor de happy few is.
Er zijn door de wereld heen tig verschillende jamborees waar leden ook een internationale ervaring kunnen op doen.

Dit is een kwestie van keuzes maken zoals Jeader zegt. Ik ken leden die tijdens de vakantie in Zweden op de vorige WJ waren en er nu alles aan doen om naar Japan mee te kunnen. Sparen en je geld niet aan andere dingen uit geven.
En mocht Japan niet haalbaar zijn kijken naar alternatieven in Nederland of Europa. Internationale kampen zijn er genoeg.

timon's sig
...The only thing we take are pictures and we only leave footsteps...

Sophia

Stad Delft
Provincie/Land Zuid-Holland
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sophia aan de moderator van dit forum. Gepost op 22 juni 2013 -  21:08:21  Bekijk Sophia's persoonlijke forum pagina  Stuur Sophia een forum prive bericht Beantwoord deze post van Sophia met citaat [quote]
Mijn man werkt bij Defensie en is met vele van zijn collega's overbodig verklaard. Met wat geluk, krijgt hij een nieuwe functie. Vandaar dat het financieel niet verstandig is om mijn dochter naar de WJ te sturen. Tevens wil ze niet alleen gaan, dus mam (ik) moet dan IST worden.
Met de ervaring die ik heb gehad met de Contingentstaf in Zweden zie ik dat niet zitten. De contingentstaf liet het flink afweten. Hoezo maar één uur per dag besteden op de WJ aan de IST. In Zweden kon ik me redden als ik in de problemen kwam. Ik heb er geen vertrouwen in dat de contingenstaf me helpt in Japan als ik in de penarie kom.

Mona weet raad
Forum Fossiel

Stad Rotterdam
Mona weet raad heeft 9754 posts gemaakt 9754
23 juni 2013 -  08:56:47 Aangepast
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Mona weet raad aan de moderator van dit forum. Gepost op 22 juni 2013 -  22:30:54  Bekijk Mona weet raad's persoonlijke forum pagina  Stuur Mona weet raad een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van Mona weet raad Beantwoord deze post van Mona weet raad met citaat [quote]
Van een 16 of 18 jarige kan ik het me met een beetje fantasie en goeie wil voorstellen dat als deze een vaste baan hebben braaf minimaal (soms zullen ze een keertje of meer overslaan)40 euro per week opzij leggen.De realist in me zegt dat als je laten we zeggen 3 keer (120 euro) achterloopt je snel genegen zal zijn om er de brui aan te geven,en je gespaarde geld in iets tastbaars om te zetten.
Een 12 jarige die dit bedrag braaf 2 jaar lang iedere week zonder hulp van Paps en Mams ophoest????
Ik zou me als ouder oprecht zorgen maken.Brengt hij pakjes voor z'n Noord Afrikaanse vriendjes weg? Heeft hij/zij een "aardige Oom"??.

(Edit)

WBT de solidariteitsheffing.....Die bezorgt me dus echt jeukende tenen
Deze geldt voor de kansarme kindertjes uit landen met een lage levensstandaard.Heeft een van de WJ gangers ooit een kind uit die landen gezien die met een cultuurshock rondliep?.negen van de tien keer hebben hun Paps en Mams een dik betaalde baan.Mensen zonder geld hebben niet eens een paspoort.Scouting is daar vaak een Elite aangelegenheid.Ik ga voor 1 tarief.Of we doen het zo dat iemand aannemelijk kan maken dat ze thuis ongeveer de geeuwhonger sterven na een gebleken motivatie een korting krijgt toegewezen.Mensen die blijven roepen dat er Nederland geen armoede is hebben dus echt een heel dik boord voor het hoofd,of hoge muur om hun villa!

Mona weet raad's sig
Meanings are like a asshole.We all have one!

Ricardo

Ricardo heeft 120 posts gemaakt 120
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Ricardo aan de moderator van dit forum. Gepost op 23 juni 2013 -  09:53:49  Bekijk Ricardo's persoonlijke forum pagina  Stuur Ricardo een forum prive bericht Beantwoord deze post van Ricardo met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door Sophia

Tevens wil ze niet alleen gaan, dus mam (ik) moet dan IST worden.

Probeer haar dan wel duidelijk te maken dat de kans dat ze je tegenkomt op de WJ wel klein is, dus dat ze dan eigenlijk nog steeds "alleen" gaat.

Ik moet wel toegeven dat de prijs toch flink hoger is dan Engeland destijds (waar mijn ouders een flink deel hebben bijbetaald). Maar het gaat inderdaad hard doordat de reis een flink stuk duurder is (retour-vliegticket NL-Japan kost meer dan 1000 euro, en dan moet SN ook nog materiaal die kant op laten gaan).

Oorspronkelijk gepost door wildkampeerder

Het klinkt misschien bot, maar de WJ is wat prijs betreft (zeker in vergelijking met een normaal zomerkamp) al een tijdje voor de happy few.

wildkampeerder
leunstoel akela

Stad Oude Sluis
wildkampeerder heeft 1174 posts gemaakt 1174
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door wildkampeerder aan de moderator van dit forum. Gepost op 23 juni 2013 -  13:15:02  Bekijk wildkampeerder's persoonlijke forum pagina  Stuur wildkampeerder een forum prive bericht  Bekijk het Skype telefoon adres van wildkampeerder Beantwoord deze post van wildkampeerder met citaat [quote]
Zelfs het zomerkamp van een week is niet altijd meer haalbaar...maar dat is een andere discussie...

Tha

Stad Roden
Provincie/Land Drenthe
Tha heeft 207 posts gemaakt 207
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Tha aan de moderator van dit forum. Gepost op 23 juni 2013 -  18:21:29  Bekijk Tha's persoonlijke forum pagina  Stuur Tha een forum prive bericht  Bezoek Tha's eigen webpagina Beantwoord deze post van Tha met citaat [quote]

Hoe denken jullie erover, hoe men dit moet financieren in deze onzekere tijd?

Ik denk dat je heel goed moet afwegen of je een dergelijk bedrag wilt uitgeven voor een dergelijke ervaring. Voor velen zal het een duidelijk ja of nee zijn. Voor dat bedrag kun je bijvoorbeeld ook een half jaar naar Azië als backpacker.

Een verkenner van onze groep heeft zich opgegeven, een ander mocht van zijn ouders maar wilde niet. Allebei verstandig denk ik.

De jongen die wel gaat heb ik aangeraden Zweedse fakkels te maken, samen met een volwassene die met een kettingzaag kan omgaan. Vergt wel enige kennis, zoals drogen van hout etc., maar is een mooi 'scouting' product om te verkopen voor een sponsorbedragje.

richardjager
EX EM RA71

Stad landgraaf
Provincie/Land Limburg
richardjager heeft 1126 posts gemaakt 1126
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door richardjager aan de moderator van dit forum. Gepost op 24 juni 2013 -  10:04:29  Bekijk richardjager's persoonlijke forum pagina  Stuur richardjager een forum prive bericht  Bezoek richardjager's eigen webpagina  Klik om te kijken wat richardjager's MSN Messenger adres is. Beantwoord deze post van richardjager met citaat [quote]
Is inderdaad veel geld. Mijn 12 jarige zoon kreeg de brief ook. Hij zag het geld bedrag en zei: Die zijn gek dat ga ik niet betalen.

Het is een keuze die je maakt. Mijn vrouw en ik hebben allebei een baan maar dit geld kunnen wij ook niet ophoesten. Hoezeer ik hem die ervaring gun.

Hij zou wel alleen zijn gegaan. Want dit is een ervaring waar hij zelf dan naar toe had moeten werken. In 2015 is hij 15. Ik denk dat hij a niet op papa zit te wachten dan, en B als hij niet alleen durft is hij er nog niet aan toe volgens mij.

Hij is realistisch genoeg om te beseffen dat wij dat niet voor hem gaan ophoesten en dat het als 12 jarige lastig is om te verdienen.

Keuzes maken dus.

Inderdaad het verhaal van steun aan 3de wereld landen is een zaak waarbij ik me vraagtekens zet. Maar dat is een andere discussie

richardjager's sig
Life is a B#tch en than you marry 1

praeses

praeses heeft 1944 posts gemaakt 1944
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 24 juni 2013 -  12:36:48  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
Dan toch geen Japan?
Is dat erg? Nee.
Je hoeft niet elke scoutingscheet mee te maken.
Logisch dat als het ver weg is, het meer kost.
Klagen dat dat zo is, is tamelijk onzinnig.
Is dus een keuze: of ik wil het en betaal het, of ik wil dit niet. En als je het niet kunt betalen is er dus gewoon geen keuze. Daarover klagen doet je inkomen niet toenemen.

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

Sophia

Stad Delft
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sophia aan de moderator van dit forum. Gepost op 24 juni 2013 -  19:37:15  Bekijk Sophia's persoonlijke forum pagina  Stuur Sophia een forum prive bericht Beantwoord deze post van Sophia met citaat [quote]
Dit jaar ga ik naar Planet13 in Oostenrijk, www.planet13.at. Voor ca. 600 euro, samen met mijn dochter. De medewerkers op Planet13 betalen helemaal niets voor de verzorging.
Het is kleinschaling met 4500 deelnemers. Er zijn genoeg alternatieven voor een buitenlandse ervaring.

Mijns inziens wordt het ook tijd om de Wereld Jamboree weer naar Nederland te halen.

Tha

Stad Roden
Provincie/Land Drenthe
Tha heeft 207 posts gemaakt 207
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Tha aan de moderator van dit forum. Gepost op 24 juni 2013 -  23:30:46  Bekijk Tha's persoonlijke forum pagina  Stuur Tha een forum prive bericht  Bezoek Tha's eigen webpagina Beantwoord deze post van Tha met citaat [quote]
Mijns inziens wordt het ook tijd om de Wereld Jamboree weer naar Nederland te halen.

Realistisch gezien is 1 keer per eeuw de WJ of de OS e.d. in je land krijgen het maximum. In de vorige eeuw waren er omstandigheden waardoor je het vaker kon krijgen.

De volgende keren dat Europa weer aan de beurt is voor de Jamboree zijn er denk ik voldoende kandidaten beschikbaar die meer rechten kunnen doen gelden dan NL. Maar we zouden ons kunnen kandideren voor de WJ 2093.

_Ari

Stad Alkmaar
_Ari heeft 336 posts gemaakt 336
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door _Ari aan de moderator van dit forum. Gepost op 24 juni 2013 -  23:50:29  Bekijk _Ari's persoonlijke forum pagina  Stuur _Ari een forum prive bericht Beantwoord deze post van _Ari met citaat [quote]
Zuid-Korea heeft een bid gedaan voor 2023, maar Polen ook. Dus wie weet wordt het toch Europa. Het grappige is dat Zuid-Korea in 1991 de WJ ook had, en wij in Nederland in 1995. Aan de andere kant zou een Afrikaans land ook kunnen, dat is zover ik weet ook nog nooit gebeurd. Of het kan ligt er denk ik vooral aan of de wil er is (en wat de WOSM er van vindt).

Sophia

Stad Delft
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door Sophia aan de moderator van dit forum. Gepost op 26 juni 2013 -  13:41:15  Bekijk Sophia's persoonlijke forum pagina  Stuur Sophia een forum prive bericht Beantwoord deze post van Sophia met citaat [quote]
De WJ is 13 x geweest in Europa. 5x in Azië, 2x in de VS (2019 meegerekend) 1 x Zuid Amerika en 1 x Australië.
Statistisch gezien dicht ik Europa een grotere kanshebber omdat je in 2015 Japan hebt, in 2019 USA.
Voor zover ik vernomen heb is de WJ van 1995 toch één van de best georganiseerde geweest.

praeses

praeses heeft 1944 posts gemaakt 1944
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door praeses aan de moderator van dit forum. Gepost op 27 juni 2013 -  20:38:09  Bekijk praeses's persoonlijke forum pagina  Stuur praeses een forum prive bericht Beantwoord deze post van praeses met citaat [quote]
Doe me een lol; geen jamboree in Ned.
Is als met de olympische spelen; steeds duurder en aparter om je te onderscheiden.
In onze krimpende markt met navenant dalende geldstromen, ga je zo'n projectje niet trekken.
Daarbij is SN al niet bij machte om voor haar eigen vereniging extra inkomsten te genereren, laat staan voor zoiets.
Ik heb verschillende jamborees bezocht en ook die van 1995. Die was idd top. Maar laten we het daar even bij houden?

praeses's sig
You can't do business sitting on your ass en daarom: wees realist; ga voor het onmogelijke.

rene.sch

Stad vlaardingen
rene.sch heeft 191 posts gemaakt 191
[KLACHTENMELDING] Stuur een klacht, tip of hints zoals zware taalfouten in over dit antwoord dat gepost is door rene.sch aan de moderator van dit forum. Gepost op 28 mei 2014 -  01:54:31  Bekijk rene.sch's persoonlijke forum pagina  Stuur rene.sch een forum prive bericht  Bezoek rene.sch's eigen webpagina Beantwoord deze post van rene.sch met citaat [quote]
Oorspronkelijk gepost door praeses

Doe me een lol; geen jamboree in Ned.
Is als met de olympische spelen; steeds duurder en aparter om je te onderscheiden.
In onze krimpende markt met navenant dalende geldstromen, ga je zo'n projectje niet trekken.
Daarbij is SN al niet bij machte om voor haar eigen vereniging extra inkomsten te genereren, laat staan voor zoiets.
Ik heb verschillende jamborees bezocht en ook die van 1995. Die was idd top. Maar laten we het daar even bij houden?

Volgens mij was het geweldig in Dronten en hebben we er flink wat geld mee verdiend.

Onderwerp Bekijk het volgende onderwerp: WJ2015....  vs straling  
 Nieuwe enquête starten doe je hier   Om deze post goed te kunnen printen klik je hier, het onderwerp wordt dan printervriendelijk getoont 
| More
[Boeklegger] Sla dit onderwerp op in jouw persoonlijke boeklegger pagina 
Post onder dit onderwerp een reactie   
Onderwerp menu
ScoutingForum Navigatie Menu
Enquêtes • Games • WebLinks •  WeerScout • Forum Crew • Contact
Rss feed, zie Hulp pagina voor meer uitleg